Sneakers jako životní styl: česká scéna dobíhá světové trendy

Z inscenace Maryša

Sneakers jako životní styl: česká scéna dobíhá světové trendyinline !important; float: none;">Ať už se vás tenisková kultura týká, nebo ne, je to

Nejdůležitější součást outfitu, životní styl, věc, za kterou není přehnané utratit přes deset tisíc. Tak mluví o teniskách v anketě Modeschau návštěvníci letošního festivalu Teniskology. Není to přitom zase tak dlouho, co u nás byly sportovní boty s výrazným designem a cenou nad pět tisíc považované za něco nesmyslného a neadekvátního. „Nebudu nosit na nohách koberec, tenisky za pět tisíc, to jste se úplně zbláznili!“ Tak lidi reagovali na jeden z prvních quick strike releasů, které jsme měli. Šlo o Nike s tvídem a měkoučkou kůží. Nejoblíbenější tehdy byly skejtové boty Adio a my jsme se vymezovali, že prodáváme něco jiného než běžné skate shopy,“ říká Lenka Ondruchová, se kterou jsem se spojila pro vhled do začátků sneakers kultury u nás.

Její ostravský obchod Queens byl jedním z prvních, který nabízel speciální limitované edice retro tenisek a dodnes patří k zásadním a respektovaným hráčům na lokální sneakers scéně. „Původně to byl graffiti obchod, který vedle barev nabízel oblečení pro b-boye. Na cestách do zahraničí jsem se setkávala s lidmi z graffiti scény, kteří měli stylové tenisky, jaké se u nás vůbec nedaly sehnat. Bavíme se o letech 1994–1999. V té době ještě nebyly běžné internetové obchody, takže nezbývalo nic jiného než nakupovat na cestách,“ komentuje své začátky Lenka.

Jak se žije včelám ve městě

03003859.jpeg

„Je tady okolo hodně zeleně, tady všude okolo jsou akáty, tím druhým směrem pak parčíky a zahrádky, kde mají lidé spoustu květin. Ty mi zajišťují pyl i nektar. A navíc mi tu včely nikdo neotráví. Na rozdíl od volné přírody, kde mi je můžou zemědělci postříkat nějakou chemikálií,“ popisuje mi Petr Knápek na střeše jednoho pražského obchoďáku ideální podmínky, které pro svých deset včelstev našel uprostřed Prahy.

Online média a sociální sítě rozjely globální boom

Komunita lidí, která se na začátku nultých let zajímala o sneakers, byla poměrně malá, propojená přes online fóra i offline aktivity a velmi dobře informovaná. „Tehdy šlo o opravdu malé série, kusovky modelů jako Cortez od Nike nebo Superstar od Adidas. Větší boom začal až okolo roku 2005, kdy jsme začali oficiálně prodávat Nike a přivezli jsme Air Force 1,“ vzpomíná Lenka Ondruchová.

Nejdůležitější součást outfitu, životní styl, věc, za kterou není přehnané utratit přes deset tisíc. Tak mluví o teniskách v anketě Modeschau návštěvníci letošního festivalu Teniskology. Není to přitom zase tak dlouho, co u nás byly sportovní boty s výrazným designem a cenou nad pět tisíc považované za něco nesmyslného a neadekvátního. „Nebudu nosit na nohách koberec, tenisky za pět tisíc, to jste se úplně zbláznili!“ Tak

V roce 2005 se v zahraničí rozjíždí dva fanouškovské weby, které v následujících letech spolu s nástupem sociálních sítí pomohly roztočit obrátky sneakers mánie do současných rozměrů. Hongkongský středoškolák Kevin Ma se inspiruje hláškou z teniskových online fór a zakládá web Hypebeast a švýcarský student ekonomie David Fischer spouští stránku Highsnobiety. Obě média se od té doby zprofesionalizovala a patří k nejdůležitějším kanálům současného světového marketingu sneakers.

Nejdůležitější součást outfitu, životní styl, věc, za kterou není přehnané utratit přes deset tisíc. Tak mluví o teniskách v anketě Modeschau návštěvníci letošního festivalu Teniskology. Není to přitom zase tak dlouho, co u nás byly sportovní boty s výrazným designem a cenou nad pět tisíc považované za něco nesmyslného a neadekvátního. „Nebudu nosit na nohách koberec, tenisky za pět tisíc, to jste se úplně zbláznili!“ Tak lidi reagovali na jeden z prvních quick strike releasů, které jsme měli. Šlo o Nike s tvídem a měkoučkou kůží. Nejoblíbenější tehdy byly skejtové boty Adio a my jsme se vymezovali, že prodáváme něco jiného než běžné skate shopy,“ říká Lenka Ondruchová, se kterou jsem se spojila pro vhled do začátků sneakers kultury u nás.

Její ostravský obchod Queens byl jedním z prvních, který nabízel speciální limitované edice retro tenisek a dodnes patří k zásadním a respektovaným hráčům na lokální sneakers scéně. „Původně to byl graffiti obchod, který vedle barev nabízel oblečení pro b-boye. Na cestách do zahraničí jsem se setkávala s lidmi z graffiti scény, kteří měli stylové tenisky, jaké se u nás vůbec nedaly sehnat. Bavíme se o letech 1994–1999. V té době ještě nebyly běžné internetové obchody, takže nezbývalo nic jiného než nakupovat na cestách,“ komentuje své začátky Lenka.

Petra Ševců