Sklo jako národní poklad, nebo živá disciplína? Jak si vede nastupující generace uměleckých sklářů?
V ArtCafé jsme debatovali o podmínkách pro tvorbu, mezigeneračních rozdílech i o aktuálním dění na poli uměleckého sklářství.
Na přelomu září a října se v České republice koná hned několik významných událostí spojených s uměleckým sklářstvím. Ve čtvrtek 20. 9. byl vyhlášen vítěz 10. ročníku ceny Stanislav Libenský Award upozorňující na nejlepší díla mladých sklářských výtvarníků a designérů z celého světa. Soutěž doplňuje i stejnojmenná výstava v pražské galerii DOX, která potrvá až do 19. listopadu. A ve dnech 4. až 7. října přivítá město Nový Bor na Mezinárodním sklářském sympoziu IGS 2018 opět po roce skláře z domova i ze světa, aby zde po dobu čtyř dnů v hutích i rafinačních dílnách realizovali své návrhy.
České sklo boduje spíše v zahraničí
I když letošní ročník soutěže Stanislav Libenský Award tuzemský zástupce nevyhrál, podle Marka Veselého, ředitele Pražské galerie českého skla a zakladatele soutěže, se čeští účastníci ve světě skla neztrácejí a obstojí v zahraniční konkurenci. Milan Hlaveš, kurátor Mezinárodního sklářského sympózia, vedoucí kurátor sbírky skla a keramiky Uměleckoprůmyslového musea v Praze a letošní člen mezinárodní poroty Stanislav Libenský Award, má dojem, že se českému uměleckému sklu daří víc v zahraničí než doma. Možná i proto, že je u nás menší klientela sběratelů. Vladimír Klein, akademický malíř a účastník letošního sympózia, se ale na budoucí vývoj dívá s optimismem a cítí, že se situace pomalu zlepšuje. Sklářská díla se sice pohybují ve vyšších cenových hladinách, ale i česká populace bohatne a tak si i tuzemští sběratelé mohou dovolit díla nakupovat.
Cena bývá překážkou
Ivan Kolman: Sklo je jediná umělá hmota, která se člověku povedla
“Sklo je jeden z nejušlechtilejších materiálů, který si člověk osvojil.” říká sklářský výtvarník, akademický sochař, Ivan Kolman. Dnes se věnuje hlavně práci s plochým sklem, které brousí klínovým řezem, leští a pískuje. Jeho skleněné obrazy zhotovené mistrnou sklářskou technikou řezu do rozměrných, těžkých skleněných tabulí jsou naprosto jedinečným spojením řemeslné dokonalosti a originálního výtvarného výrazu.
Ceny děl uměleckých sklářů bohužel často překračují možnosti státních krajských galerií a muzeí, na to, aby mohly doplňovat sbírky od současných výtvarníků, často nemají prostředky. Marek Veselý podotýká, že i současní absolventi jsou ve svízelné situaci právě kvůli nákladům spojeným se sklářstvím. Pokud mladí skláři nemají zázemí v rodině, často se od skla odvrátí a začnou se věnovat jiným materiálům. Know-how se tak předává především v rodinných kruzích a pro nové skláře je velmi obtížné začít. Řada sklářských designérů navíc odchází do zahraničí, kde mají zaručenu lepší finanční budoucnost.
Osobní a objevné
Právě soutěže a sympózia pomáhají udržovat zájem o umělecké sklářství, ale také propojovat designéry mezi sebou. Zejména současná generace se zásadně odlišuje od těch předchozích a její přístup k práci je jiný. Podle Hlaveše se soudobí designéři neostýchají vyprávět osobní příběhy a zážitky. Jejich díla zaujmou leckdy spíš konceptem než technikou, a jejich tvorba je plná objevování.
Poslechněte si celé ArtCafé včetně hudebního výběru Elišky Vidomus a reportáže Radia Wave o novém Muzeu umění a designu v Benešově.
Související
-
Řemesla v digitálním věku. Projekt Řeč materiálu bojuje za jejich záchranu
V ArtCafé byla řeč o autorském textilu, starých tkalcovských strojích i o předávání léty vypilovaných dovedností.
-
Mladý český design: kritický postoj, invence a potřeba tvůrčí svobody
Jsou mladí, talentovaní a oceňovaní. Pětidílný seriál o českých designerech představuje tvůrce, kteří svou aktuální tvorbou vzbudili pozornost.
-
Světlo jsem nehledala, světlo si našlo mě, říká úspěšná designérka Lucie Koldová
Navrhuje nábytek, produkty každodenní potřeby i šperk, ale její největší vášní jsou svítidla, v nichž kombinuje kreativitu s klasickým řemeslem a špičkovými technologiemi.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.