Skladba se mi musí líbit. Pokud k ní mám vztah, dokážu překlenout i stylové obtíže, říká operní pěvec Jan Martiník
„Dobrý učitel zpěvu, zkrátka někdo, kdo pěvce hlídá a dokáže ho usadit „zpátky do kolejí“, je něco jako dobrý sportovní trenér,“ říká basista Jan Martiník. Ačkoliv kvůli práci přesídlil z Ostravy do Berlína, stále nedá dopustit na svou první učitelku zpěvu Elišku Pappovou. O kontrastu mezi hlasem a vzezřením pěvce, vztahu k Berlínu i ke skladbám, které zpívá, mluvil Jan Martiník ve Vizitce s Renátou Spisarovou.
V dětství se před Janem Martiníkem otevírala dráha lékaře, nakonec se ale rozhodl pro operní zpěv. Dobře udělal: se svým znělým basem dnes patří k nejvýraznějším hlasům střední generace.
Na mezinárodní soutěži Jeleny Obrazcovové získal cenu za nejlepší provedení Čajkovského romance, ve čtyřiadvaceti letech se stal nejmladším finalistou Operalie Plácida Dominga a jako první Čech se v roce 2009 dostal do finále prestižní soutěže Cardiff Singer of the World. Rád a často chodí na Lysou horu, dnes je ale doma především v Berlíně, kde je v angažmá v tamní Státní opeře. Po prázdninách ovšem na nějakou dobu dostane volno a vidět a slyšet ho tak budeme moci na turné s Českou filharmonií, v Národním divadle, kde bude coby doktor Kolenatý obsazen do Věci Makropulos, a účastní se také natáčení Dvou vdov v útrobách Českého rozhlasu. V jeho Vizitce ovšem zazněly skladby napříč žánry, mezi nedávné oblíbence Jana Martiníka přibyl například i šansoniér Rudolf Pellar zpívající Blues o noční čekárně od Josefa Kainara.
Související
-
Startujeme České léto na Vltavě. Mozaika přivítala Dagmar Peckovou nebo Jiřího Havelku
Odpolední Mozaika v pondělí 27. 6. odstartovala České léto na Vltavě. Nabídla rozhovory se známými tvůrci, zaměřila se na letní festivaly a podpořila zrakově postižené.
-
SOČR vstupuje do nové éry! Jeho šéfdirigentem je od příští sezóny Petr Popelka
Někdejší zástupce sólokontrabasisty v Sächsische Staatskapelle Dresden Petr Popelka se během dvou sezon etabloval jako jeden z nejinspirativnějších mladých dirigentů.
-
Chci, aby se z konzervativní Olomouce stala součást progresivní scény, říká nová šéfka tamní opery
Od příští sezony bude Veronika Loulová svůj experimentální přístup k žánru posílat do světa jako šéfka opery a operety Moravského divadla Olomouc.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka