Silničáři připravují provizorní opravy zvlněné dálnice D1 u Ostravy

4. červen 2018 05:20

Zatím bez konce jsou soudní spory o to, kdo je zodpovědný za stav dálnice D1 u Ostravy. Silničáři před lety napočítali přes 900 vad. Dva nejhorší úseky se zvlněnou vozovkou chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nechat letos aspoň provizorně opravit. Jestli za to dostane peníze zpátky, ale není jisté.

ŘSD našlo na D47 rekordních 901 vad

02531680.jpeg

Ředitelství silnic a dálnic našlo na dálnici u Ostravy rekordních 901 vad. Na devítikilometrovém úseku za 4,3 miliardy korun mezi Bělotínem a krajským městem jsou prý závady na mostech, křižovatkách i samotné silnici.

Když v Bohumíně sednete do auta a vydáte se po dálnici směrem do Ostravy, ani nestačíte sešlápnout plyn, protože už musíte brzdit na šedesátku. Doprava je tady svedena jenom do odstavného pruhu a nalevo od sebe uvidíte na asfaltu výrazné vlny.

„Jezdím Moravu a je to tu nejhorší,“ říká řidič kamionu na nedaleké odpočívce u Antošovic. Hned vedle jeho vozidla je betonová vozovka parkoviště úplně rozpraskaná. A místy také zvlněná.

„Já tady prodávám dálniční známky a říkám vždycky těm Polákům, že to už mají takovou předpremiéru tady, než pojedou na ty hory. Že tady skáčou a doskáčou možná až do Rakouska,“ směje se prodejce.

Okolo Ostravy se jede nejdřív osmdesátkou za občasného houpání, pak stodesítkou. Ale pak musíte opět zpomalit na šedesát a přejet do jednoho pruhu. Tady je totiž podle silničářů vozovka v havarijním stavu. Přestože ale silničáři slibovali, že se tady bude opravovat už na podzim, tak se tady od té doby nestalo vůbec nic.

„Termín provizorních oprav byl posunut z důvodu zamýšleného místního šetření vad dálnice rozhodčím soudem. Přičemž provizorní opravy budou provedeny na naše náklady a následně budou uplatňovány samozřejmě vůči zhotoviteli v rámci probíhajících rozhodčích řízení,“ vysvětluje mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Popraskané betonové parkoviště na D1 u Antošovic

Podle Jana Rýdla by se mohlo začít pracovat letos. Státní organizace vede celkem šest sporů o to, kdo je za zvlněnou dálnici odpovědný. Nejvíce z nich vůči stavební společnosti Eurovia CS. „Po celou dobu výstavby jsme postupovali podle pokynů objednatele, tedy ŘSD ČR,“ opakuje mluvčí Iveta Štočková stále stejné stanovisko firmy. Podle Jana Rýdla je nejblíže rozsudku spor o údajně ošizené množství oceli ve dvou mostech.

Aspoň trochu dobrou zprávou je, že silničáři letos žádné další omezení provozu nechystají.

autor: Michal Polášek
Spustit audio