Šílenství jako inspirace a ne jako diagnóza

12. březen 2017

Zhruba čtyři sta let před profesorem Cyrilem Höschlem pronesl William Shakespeare okřídlenou větu „Vymknuta ze svých kloubů doba šílí“. Šílenství, které je jednou z forem duševní choroby, zasáhlo nejednu jazzovou duši a poznamenalo tak tvorbu některých citlivých jedinců.

Poznatky Shakespearovy psychiatrické školy rozvedl Duke Ellington v pojednání Madness In Great Ones (Šílenství mocných nesmí chodit nehlídané). Altsaxofonista Jackie McLean zase vyprojektoval útulný Blázinec (Madhouse), na jehož realizaci se podílela jazzová brigáda Gena Ammonse.

Zpívané příspěvky o „sladkém šílenství jménem láska“ natočili na zvukové nosiče Karrin Allyson, Frank Sinatra a Diana Krall, zatímco zasvěcená přednáška Sonnyho Rollinse na téma Tenorové šílenství (Tenor Madness) se stala standardní kapitolou v učebnici jazzové terapie.

O tom, že pomatenost, nepříčetnost, bláznovství, pošetilost a další rozumové anomálie mohou někdy potěšit, přesvědčí ve finále nedělního podvečera leader big bandu Don Sebesky nahrávkou své skladby Madly.

autor: Aleš Benda
Spustit audio