Síla slabých a slabost silných

23. prosinec 2002

Divadlo v Dlouhé postihla letošní povodeň opravdu krutě. I když rekonstrukce už probíhá, nedostanou se herci na vlastní scénu dřív než začátkem příští sezony, tedy na podzim příštího roku. Jednou ze známých osobností, které na obnovu zničeného divadla přispěly, byl Terry Pratchet, světoznámý britský autor cyklu Úžasná zeměplocha. Divadlo dobře zná, zúčastnil se premiéry inscenace Soudných sester a prohlásil ji za nejlepší divadelní uvedení dramatizace své knihy, jaké kdy zhlédl.

Ta vůle hrát navzdory pohromám spojuje divadelníky z Dlouhé s protagonisty jejich nové inscenace Garderobiér. Hrdiny hry Ronalda Harwooda jsou principál zvaný Sir a garderobiér Norman z kočovné herecké společnosti, která putuje od štace k štaci Anglií sužovanou válečným bombardováním. Režie se ujal slovenský režisér a herec Martin Huba, jenž se představil i v roli Sira. Hraje se na scéně Divadla Na zábradlí, kde se Huba před časem představil v roli obdobné - v titulní postavě Bernhardova Divadelníka (získal za ni cenu Alfréda Radoka).

Martin Huba a Vladimír Táborský

Drama Sira a Garderobiéra se odehrává v jednom večeru, kdy se nemocný a fyzicky zcela vyčerpaný Sir odhodlává odehrát představení. V souboru jsou v tu chvíli jen dva lidé přesvědčeni, že hrát se musí a přes všechnu slabost může - on a garderobiér Norman. Na programu je Král Lear, ale Sirovo vědomí se na počátku co chvíli propadá do tmy, z níž ho vytrhává jen Normanovo naléhání. Miroslav Táborský hraje titulní roli jako velkou studii slabocha, neurotického homosexuála (aniž by tuto dimenzi osobně zvlášť vyzvedával, přece ji lehce načrtává pohyby, gesty rukou a místy i intonací či smíchem), jemuž ke každodennímu životu dodává sílu jediné - láska k divadlu. V ní jsou si se Sirem rovni. Je to však rovnost jediná, jinak jde o klasický vztah sluha a pán. Pro Normana se oddanost Sirovi rovná vášni k divadlu, je tím, co startuje motor jeho slabé osobnosti k maximálnímu vzepětí.

Hra je neustálou oscilací protikladů. Hubův Sir je právě tak velikánem jeviště jako ješitným egoistou, očekává lásku a oddanost (i od žen, které ho obklopují - hrají je Ilona Svobodová, Jaroslava Pokorná a Klára Sedláčková), ale sám ji není v stejné hodnotě schopen vracet. Pohybuje se na hraně, která dělí velké samozřejmé herectví od rutinní šmíry, a je to balanc vzrušující ve svém rozkmitu, protože nikdy neodpovídá na otázku, kde končí pravda života a začíná pravda divadla a naopak. Táborského Norman je sice třtina, a přimkne-li se ke své představě smyslu života a k Sirovi, jehož uctívá a miluje, nedokáže být o mnoho lepším, dokáže však přemoci nejen slabost vlastní, ale i slabost svého idolu. A to je pravda života, kterou si odnášíme z inscenace o divadle.

Ilona Svobodová a Martin Huba
autor: Vítězslava Šrámková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.