Setkání sólistky MET s egyptskou královnou. Violeta Urmana vystoupí na Pražském jaru

23. květen 2016

Ve Dvořákově síni pražského Rudolfina vystoupí 23. května Litevský národní symfonický orchestr pod vedením Modesta Pitrénase. Na programu je nejprve předehra k opeře Benvenuto Cellini od Hectora Berlioze, poté zazní, od téhož skladatele, kantáta Smrt Kleopatry. V ní se jako sólistka představí litevská mezzosopranistka Violeta Urmana.

Na otázku, jaké pocity vyjadřuje egyptská královna těsně před svou sebevraždou, odpovídá litevská mezzosopranistka Violeta Urmana: „Myslím si, že v návaznosti na text hudba přesně vyjadřuje stav Kleopatřiny mysli v té dané chvíli. Je rozzuřená, vybavuje si celý svůj život a vidí, že je u konce. A její život nakonec opravdu skončí uštknutím hadem. Berlioz to výborně vyjadřuje hudbou. Je to velmi zajímavá skladba a všechny ty rozdílné stavy Kleopatřiny mysli jsou v ní obsaženy. Najdeme tam několik částí. Jsou tam místa naplněná silnými emocemi. Jsou tam ale i tiché momenty, ve kterých královna vidí, že není hodna, aby byla respektována bohy. Vzpomíná také na oba své manžely - na Caesara i na Marka Antonia. Jak to bylo všechno krásné a najednou to takhle končí.“

V této komorní kantátě jsou tedy pasáže lyrické i dramatické. Jaké výrazové možnosti Vám dávají? Dopomáhá nějak kontrastní Berliozova hudba vyznění samotného zpívaného textu, který je nesmírně sugestivní?Mám Berlioze moc ráda. Konkrétně v této skladbě mám jako zpěvačka opravdu hodně výrazových možností. Musím najít různé barvy ve svém hlase, protože hudební atmosféra této skladby se neustále mění. To vyžaduje velké soustředění a samozřejmě i vokální schopnosti. Zpívat tuto skladbu je pro zpěvačku opravdová výzva.

Vystoupíte s Litevským národním symfonickým orchestrem. Jak často s tímto tělesem spolupracujete?Většinou jezdím do Litvy, abych zpívala koncerty. Občas tam zpívám i operu nebo vystupuji na festivalech. Když jsem z Litvy odešla a začala moje mezinárodní kariéra, tak jsem se pokaždé vracela zpět, abych zpívala právě s tímto orchestrem. Vždy se snažím přijít s něčím novým. Už jsme společně dělali řadu zajímavých koncertních programů. Jeden z nich byl v roce 2009, kdy jsem na festivalu ve Vilnjusu zpívala pod taktovkou Modesta Pitrénase právě Berliozovu Smrt Kleopatry.

Před časem jste se vrátila k mezzosopránovému oboru. Co vás k tomu přimělo?Mám stále hlas, kterým jsem vždycky měla. Začala jsem studovat jako soprán. Poté jsem dělala kariéru v mezzosopránovém oboru. Pak jsem víc jak deset let zpívala jen sopránové role. Teď to tak trochu kombinuji. V italském repertoáru zpívám mezzosopránové role, z ostatního repertoáru zpívám to, co mám ráda a co mohu zpívat. Například, hned na dalším koncertu budu interpretovat závěrečnou scénu Brünnhildy z Wagnerova Soumraku bohů. Mám wagnerovské role jako Brünnhildu nebo Isoldu moc ráda. Ale ráda se vracím zpět i k italským operám. Musím říct, že teď se mi tento repertoár líbí mnohem víc, než když jsem ho zpívala výhradně, než šel můj hlas do výšek a postupně jsem ty italské role opustila. Teď je asi ten správný čas na to se k nim vrátit.

03634520.jpeg

Zpívala jste v klasických výpravných inscenacích legendárního Franca Zeffireliho, ale i v moderních inscenacích současných režisérů. Který z těchto režijních přístupů je vám bližší?Mnohokrát - v případě tradičních inscenací - musíte hodně zapojit fantazii, protože se tam leckdy nic moc neděje. Já mám spíš ráda moderní inscenace - například od Dimitrije Čerňakova, který je jedním z „nejextrémnějších“ režisérů současnosti. Jeho inscenace se mi ale líbí, protože to funguje a to je velmi důležité. Není to jenom o tom, že se všechno samoúčelně zničí. Kamkoliv přijedu, musím být připravená, musím dílo velmi dobře znát. Někdy se i stane, že mne inscenace trochu nudí. A pak je to na nás zpěvácích, abychom zajistili, aby to zkrátka fungovalo.

Máte nějaké zkušenosti s českým operním repertoárem? Ještě jsem neměla možnost zpívat v české opeře. Je to i tím, že jsem se koncentrovala hlavně na italský, německý a občas i francouzský repertoár. Ale myslím si, že v budoucnu budu mít příležitost zazpívat si v operách Leoše Janáčka. Několik z nich jsem už na jevišti viděla. Myslím si, že v těchto operách jsou opravdu zajímavé ženské charaktery, které se dají skvěle hrát i zpívat.

Jste čerstvou držitelkou titulu UNESCO Artist for Peace. Jaké povinnosti z toho vyplývají? Chtěla bych se více podílet na koncertech, které bude UNESCO organizovat. S litevským národním symfonickým orchestrem také připravujeme do budoucna projekt k 25 letům UNESCA v Litvě. Jeden z prvních podobných koncertů už ale budu s tímto tělesem mít letos v říjnu a věřím, že další budou už jen následovat.

V rámci večera, který je součástí Pobaltského cyklu Pražského jara, zazní ještě česká premiéra symfonie-oratoria Epitaf uplynulému času od předního litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse. Zásadního sborového partu se v této skladbě zhostí Kaunas State Choir, který patří mezi nejuznávanější světová sborová tělesa.

Čtěte také: „Mé vlasti rozumíte jako nikdo jiný“ Estonec Järvi zahájí Pražské jaroHold Karlu, králi a rozmnožiteli říše na věčnou paměť, vzdá Česká filharmonie řízená Jiřím BělohlávkemŠpanělský akcent Pražského jara nabízí klavírní recitál i příchuť flamencaNa nebi Pražského jara zazářil Daniel Barenboim spolu se Staatskapelle Berlin

autor: Daniel Jäger
Spustit audio