Sen jako lež. Dostojevskij v pojetí Hanse Krásy. Poslechněte si premiérový záznam operní inscenace
„Krásova hudba se nedá snadno zařadit. Je moderní, v pokrokovém smyslu, držena však tonálně. Udivuje bezpodmínečná poctivost jeho hudebního jazyka, hluboká vážnost, s níž pojednává dění na jevišti. Prostředím a nejedním melodickým názvukem připomíná se silně Janáček, zvláště jeho Káťa Kabanová. Tak znělo několik postřehů z dobových kritik na adresu opery Hanse Krásy Zásnuby ve snu (Verlobung im Traum), která byla ve světové premiéře uvedena 18. května 1933 v Praze.
Nastudováním tohoto díla otevřela opera Národního divadla moravskoslezského v únoru 2022 novou dramaturgickou řadu s názvem Opery terezínských skladatelů – mezi ně patří i Viktor Ullmann a Pavel Haas. „Jejich operní díla uvádíme na naše jeviště v prvé řadě pro jejich nespornou inspirativní uměleckou kvalitu – jako pozoruhodná díla české operní tvorby první poloviny 20. století“, zdůvodňuje své záměry ředitel NDM a zároveň režisér inscenace Zásnuby ve snu Jiří Nekvasil a dodává: „Chceme tak aspoň částečně splatit dluhy a křivdy nedávné minulosti.“
Na přelomu 20. a 30. let zkomponoval už tenkrát v Evropě úspěšný Hans Krása operu o dvou dějstvích Zásnuby ve snu. Libreto napsal Rudolf Fuchs a Rudolf Thomas podle novely F. M. Dostojevského Strýčkův sen z roku 1858. Skladatelovy snahy o uvedení díla v zahraničí však narazily na rozmáhající se odpor nacistické ideologie. Hans Krása byl deportován do Terezína v srpnu 1942. Zásadním počinem pro kulturní život terezínského ghetta bylo nastudování jeho dětské opery Brundibár, která je s jeho jménem spojována snad nejčastěji. Hans Krása byl zavražděn v jedné z osvětimských plynových komor v říjnu 1944.
Samotnému premiérovému záznamu z Ostravy předcházejí rozhovory s ředitelem Národního divadla moravskoslezského Jiřím Nekvasilem, muzikologem Lubomírem Spurným, představitelkou Krásovy Ziny sopranistkou Veronikou Rovnou a šéfem ostravské opery Markem Šedivým. Obsáhle hovoří nejen o díle samotném a koláži coby principu tvorby, ale také o době, kdy Hans Krása hrával šachy v pražských kavárnách a Nová německá opera byla na svém vrcholu.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.