Schlachten! - Do krve!
Jedním z ohlašovaných vrcholů Pražského divadelního festivalu německého jazykabyl dvanáctihodinový projekt Schlachten! - česky Do krve!, za kterým se festivalové publikum vypravilo do vysočanské haly ČKD. Z připravené tisícovky míst zaplnili diváci víc než dvě třetiny a představení, které se stalo v Německu inscenací roku, vzbudilo zaslouženou pozornost i mezi českými divadelníky.
S napětím očekávané představení v provedení hamburského Deutsches Schauspielhaus nezklamalo pověst, která ho předcházela. Belgičtí divadelníci Tom Lanoye a Luk Perceval seřadili osm celovečerních Shakespearových her s různým datem vzniku a z nich pak v šesti dílech v jediném sledu stvořili nové velké autorské podobenství o cestách k moci v proměnách času.
Vznešený blankvers na počátku připomíná, že tu ještě vládne respekt k Božím zákonům, které zženštilý král Richard II. poruší, když se sám povýší na Boha a dopustí se tak bezpráví. Richardův dekadentní dvůr má ovšem v sobě při vší dvojakosti stále půvab vysokého stylu a králi je nakonec dána milost poznání. Když ztrácí korunu, stává se pouze člověkem, který pochopí pravdu - ale kdo ji chce slyšet? Jeho nástupce, Jindřich IV., začal svou cestu jako oběť panovníkovy zvůle a skončil královraždou. Pokud byl Richard II. v nejvyšším lesku trochu uměním a trochu kýčem, Jindřich IV. znamená jen šedivou a hlučnou despocii. Neúspěšný král, který ještě ví, co to jsou výčitky svědomí, učí svého syna, nepodařeného a rozmařilého Jindru, jinému řemeslu vládnutí. Žádný soucit, žádné drásajícísebereflexe, jennekomplikovaná vůle k moci za každou cenu. A Jindřich V. otce nezklame. Mladý autokrat zapomene na své mladické perverze, opustí tranvestitního Falstaffa a za mohutného válečnického ryku dobývá parodovanou Francii až třísky lítají. Ve jménu vlasti, ve jménu národa, v lijáku a bouřích vede Jindřich své šiky bitvou slov, aby zmaten realitou totální demolice byl sám nakonec dobyt francouzskou princeznou. Kolo dějin se točí, postavy mají stále stejná jména a podobné kostýmy, vše nabírá spád, na blankvers už není čas, jen činy se do omrzení opakují. Trojici Jindřichů uzavírá Jindřich VI., král-intelektuál, který marně čelí nepřehledné smršti komplotů, podtrhů, zrad a násilností. Král, kterému paradoxně jeho čestnost, zbožnost a dobrota nedovolí pragmaticky vládnout. Špatný král, který se stává hříčkou svého okolí a navzdorytěm nejlepšímúmyslům dá zemi napospas mocenskému běsnění.
Zatímco on se v něm zrtácí, začíná hrát prim jeho žena, Margaretha di Napoli. Ale má někdo v tomhle bezbřehém boji všech proti všem vůbec šanci? Jak mnoho a zároveň málo zbraní má bezskrupulózní krásná mladá žena ve světě mužů! Krev se lije v proudech, operní finále vrcholí, tady končí drama vášní, teď už zbývá místo jen na tarantinovskou gangsterku, kde smrt je zábavnou samozřejmostí. Mrtvoly v baz=nu nikdo nepočítá, tady se kouří, chlastá a šoustá, tohle jsou ty pravé akční dějiny. Margaretha di Napoli se svými anachronickými výlevy už ani není trůnu nebezpečná, v téhle společnosti slova překážejí, každá ženská je kurva, frčí tu americký slang a s několika "internacionálními" výrazy si všichni vystačíme. Jazyk, tak vzdálený vznešenosti Richarda II., se rozpadá jako svět, který definitivně patří minulosti Kdo by se také zatěžoval tak zbytečnými pojmy, jako je čest, právo nebo spravedlnost? Eddy The Kingvládne, aby si užíval.
Ale ještě je tu Richard III., Dirty Rich,vraždí účelně a vládne absolutně. Nakonec prohraje, když porazí sám sebe. Proces rozkladu byl dokonán. Co bude dál? Shakespeare ztělesnil ve svých dramatech naději v postavách bílých princů. Jaká ale zbývá naděje pro náš svět?
Tom Lanoye a Luk Perceval a asi tucet herců, kteří vystupují v různých rolích vždy svázaných významovou posloupností, odpovídají na tuto otázku konstatováním: může to být ještě horší. Krize morálky, totální destrukce hodnot. Mizerná minulost a ještě mizernější přítomnost. Divák vytržený z běžného životního rytmu celodenním divadelním zážitkem a ohromený razancí této moderní politické shakespearovské variace si možná žádnou podobnou otázku nepoloží. Pokud ano, nabízím řešení: vraťme se zase zpátky k Shakespearovi - u něj zůstává konec otevřený.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.