San Francisco Symphony poprvé v Praze. Historie jednoho fenoménu
Vůbec poprvé bude festival Pražské jaro hostit jeden ze špičkových orchestrů severoamerického kontinentu San Francisco Symphony. Spolu s ním zavítá poprvé do České republiky také jedna z největších hvězd současného světového dirigentského nebe – Michael Tilson Thomas.
Mezinárodní historie amerického orchestru
Jestliže druhé obdobně velké město na pacifickém pobřeží – Los Angeles – se vlastním symfonickým orchestrem pyšnilo už na sklonku 19. století, v San Franciscu mohli hudbymilovní nadšenci zatleskat vlastnímu stálému tělesu až v roce 1911.
Čtěte také
Mezi jeho významnými hudebními řediteli v minulosti figurovali např. dirigent skandální premiéry Stravinského Svěcení jara Pierre Monteux, dlouholetý kapelník Vídeňské státní opery Josef Krips, Japonec Seiji Ozawa či Švéd Herbert Blomstedt.
Kamarád se Stravinským
Pravověrným Američanem a dokonce kalifornským rodákem je až současný, v pořadí jedenáctý šéf orchestru, Michael Tilson Thomas, který stojí v jeho čele od roku 1995.
Pod jeho vedením také nabyla na mnohem větší intenzitě nahrávací činnost. Mezi desítkami kompaktních disků San Francisco Symphony s Michaelem Tilsonem Thomasem nalezneme např. cenami Grammy ověnčené nahrávky Prokofjevovy suity z baletu Romeo a Julie (budou ji hrát i na dnešním koncertu) či orchestrálních děl Igora Stravinského.
MTT, jak je v americkém hudebním tisku dirigent obvykle označován, měl mimochodem to štěstí, že Stravinského osobně znal a v začátcích své umělecké kariéry s ním spolupracoval. V současnosti pracuje orchestr se svým šéfem na dlouhodobém projektu s kompletní nahrávkou symfonií Gustava Mahlera, z nichž za snímek 6. symfonie získali letos další zlatý gramofonek coby symbol nejprestižnější ceny gramofonového oboru.
Kompliment pro Aarona Coplanda
Obdobně důvěrný vztah jako ke Stravinskému měl MTT také k zakladatelské osobnosti moderní americké hudby Aaronu Coplandovi: „Aaron patřil k okruhu lidí, s nimiž jsem se vídal často. Byl to velmi šlechetný, laskavý a vstřícný člověk. Pro nás Američany je zajímavý tím, že byl první, kdo začal psát velmi moderním, řekl bych až agresivním hudebním jazykem, i když ho později zjednodušil.“
Z Coplandovy tvorby zazní ve druhém pražském večeru skladatelova nejznámější 3. symfonie. Zajímavé je, že první provedení díla v Evropě se uskutečnilo pouhých sedm měsíců po americké premiéře, shodou okolností na stejném pódiu v Rudolfinu, během druhého ročníku Pražského jara v roce 1947, kdy Českou filharmonii řídil Leonard Bernstein.
Hudba k textům Emily Dickinsonové
Kromě dirigentského umění je Michael Tilson Thomas také všeobecně respektovanou skladatelskou osobností. Jeho melodram Z deníku Anny Frankové pro recitátorku a orchestr, vzniklý na objednávku UNICEF, měl v roce 1990 světovou premiéru v Philadelphii za účasti Audrey Hepburnové.
Čtěte také
Vedle Spojených států se dočkal opakovaných provedení ve Velké Británii, Itálii, Nizozemsku, Španělsku, Izraeli, Japonsku a Jižní Africe.
Jako skladatel se Michael Tilson Thomas rovněž představí návštěvníkům Pražského jara, když na prvním koncertu San Francisco Symphony zazní jeho nový písňový cyklus na texty Emily Dickinsonové v podání americké hvězdné sopranistky Barbary Bonney.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka