Rudolstadt Festival Highlights II: Senegalský zpěvák Youssou N´Dour a estonská skupina Curly Strings

23. srpen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Youssou N'dour (2009)

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Festival v německém Rudostadtu, zaměřený na lidovou a populární hudbu z cizokrajných koutů světa, se letos začátkem července nekonal, tak jako ostatní velké letní festivaly. Máme ale příležitost sáhnout do pokladnice jeho archivu a vybrat si ze starších koncertů. Připravil a uvádí Aleš Opekar. Pořad vysíláme v rámci Mezinárodní rozhlasové výměny. Poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

Nejprve uslyšíme vystoupení senegalského zpěváka Youssou N´Doura a jeho skupiny z roku 2011. Protože byl od mládí též zdatným perkusistou, dovolil si už ve svých začátcích v druhé polovině 70. let nastolit troufalé inovace: některé rytmy tradičních západoafrických bubnů přisoudit kytarám nebo klávesovým nástrojům. Tradiční hudbě dal moderní zvuk a své pop music zachoval africký charakter. Navíc vše promíchal s jemu blízkým stylem reggae. 

N´Dour zpívá o běžných věcech života, které vnímal kolem sebe – o prodejcích bavlny, s nimiž měla zkušenosti jeho matka, o úloze nejstaršího syna rodiny, který měl zodpovědnost za mladší sourozence, což byl právě i Youssoův úděl. O medině, což je název pro ty nejstarší a často i nejchudší centra afrických měst. Senegalským emigrantům kladl na srdce: „Čímkoliv jste se stali, i když jste dosáhli dobrého postavení, jediné správné rozhodnutí je, vrátit se jednoho dne do vlasti.“

Na koncertě nemohla chybět ani jedna z jeho nejslavnějších písní – 7 Seconds, napsaná a interpretovaná v polovině 90. let s tehdy rovněž velmi populární Neneh Cherry. Píseň je zpívaná ve francouzštině, angličtině i v západoafrickém jazyce Wolof. Název a refrén odkazují k prvním okamžikům života dítěte, které ještě neví o násilí a dalších problémech světa. 

Druhá část Koncertu bez hranic představí záběry estonské skupiny Curly Strings. Ti zase pro změnu míchají domácí tradici s americkou country hudbou. Estetika estonského lidového zpěvu a tance je tu organicky prodchnuta především se stylovými prvky bluegrassu a newgrassu. Základním poznávacím znamením kvarteta je čistý, rovný a zvonivý hlas zpěvačky Eevy Talsi, která zároveň hraje na housle. Koncert z roku 2018 čerpal hlavně z druhého alba Hoolima. Na nahrávce uslyšíme decentní spoluúčinkování Thüringerských Symfoniků Saalfeld – Rudolstadt, které řídil Oliver Weder. 

autor: Aleš Opekar
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Zapomeňte na povinnou četbu. Babička potěší v každém věku.

Veronika Sedláčková, moderátorka ČRo Plus

Babička

Babička

Koupit

Nejslavnější klasické dílo spisovatelky Boženy Němcové. Geniální kniha, vše podstatné už zde bylo řečeno.