Rozzlobený modernista. Neville Gruzman postavil během 60. a 70. let některé z nejprogresivnějších domů v tehdejší Austrálii
Nekompromisní přístup a absolutní oddanost své profesi z něj vytvořily legendu. Kolem Sydney jezdil ve svém kabrioletu značky Rolls Royce a se svými klienty se neváhal kvůli penězům i morálním hodnotám soudit. Gruzman se narodil ruským rodičům v roce 1925 a během čtyřicátých let vystudoval architekturu v tradičním duchu evropských akademií. Po ukončení studia se Gruzman vydal do Evropy a do Japonska, aby prozkoumal avantgardní modernismus a japonskou tradiční architekturu.
Od roku 1952 začal navrhovat převážně obytné domy pro náročné klienty. Jeho výraz spěl k velmi osobnímu stylu, ve kterém se tradiční prvky a řemeslo spojilo s formálním experimentováním a různorodostí materiálů. Mezi jeho nejznámější projekty patří například dům Goodman z roku 1957, inspirovaný tradičními japonskými konstrukcemi. Dům Rosenburg z roku 1966 je pro změnu definovaný několika vodorovnými betonovými platformami a velkoryse prosklenými stěnami. Jeho největším vzorem byl americký architekt Frank Lloyd Wright, kterého bytostně uznával a jeho koncepci organické architektury uplatňoval i ve svých projektech.
Gruzmanův vlastní dům v Sydney není tak známý jako jeho vrcholná díla. Naskýtá nám ale unikátní pohled do architektova intimního soukromí. Byl postaven v několika fázích od roku 1954 až do roku 1994. Jedná se o introvertní uzavřený prostor, zvenčí skromný, zevnitř okouzlující a tajemný. Dům se nachází v úzké proluce ve strmém svahu ve čtvrti Darling Point. Zvenku je obklopen bujnou vegetací. Protínající se dřevěné trámy a cihlové zdivo vytvářejí dynamickou souhru horizontálních a vertikálních forem. Hlavní vchod je umístěn nenápadně ze strany. Úzkým schodištěm se ze vstupní chodby dostaneme na úroveň hlavního obývacího pokoje.
Interiér je rafinovanou prostorovou kompozicí místností různých velikostí, vytvářejících intimní a útulné životní prostředí, osvětlené shora desítkami okenních světlíků, kterými je doslova provrtána celá střecha. Gruzman neopomněl funkční a výtvarné detaily a vytvořil komplexní umělecké dílo. Zábradlí z ohýbaného dřeva, vestavěné skříně či nenápadné dveře vedoucí do tajných prostor.
V nejvyšším patře domu nalezneme prostornou šatnu, jejíž stěny jsou kompletně pokryty zrcadly. Tvoří psychedelický donekonečna se odrážející prostor. Podobnou atmosféru navozuje i plastová růžová skulptura australského sochaře Michaela Kitchinga, kterou Gruzman integroval do prostoru obývacího pokoje. Na konci osmdesátých let přistavěl architekt k domu nové prostory a změnil jeho dispozici. Jedna z ložnic této části je například vybavena růžovým lakovaným dřevěným nábytkem a extravagantní koupelnou s výrazným trojúhelníkovitým zrcadlem.
Související
-
Vila Sonneveld. Nejlépe rekonstruované dílo moderní holandské architektury
Za všechny známé vily stačí uvést vilu Tugendhat nebo pražskou Müllerovu vilu. Žádná z nich však nenabízí tak intenzivní a hlavně intimní zážitek, jako rotterdamská vila.
-
Art decový klenot. Prohlédněte si bývalé luxusní sídlo Carlose Alberta Cabrala v portugalském Portu
Oblé linie a dynamické formy definují bývalé sídlo C. A. Cabrala. Během 30. let si v parku Serralves nechal vybudovat jednu z nejpůsobivějších art decových vil v Evropě.
-
Škola ve Vantoux. Modernistický pavilón základní školy ve Vantoux navrhl v roce 1950 Jean Prouvé
Jednopodlažní pavilón základní školy ve městečku Vantoux nedaleko Nancy ve východní Francii představuje jedno z unikátních děl francouzského poválečného modernismu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka