Romanopisec a fejetonista Roman Ludva

21. listopad 2014

Hostem Telefonotéky byl romanopisec a fejetonista Roman Ludva.

Ústeckoorlický rodák, od čtyř let však Olomoučan, o tomto městě tvrdí, že je to vznešená matróna s těžkým zadkem. Psaní románů se věnuje už 18 let (od své třicítky), předtím se věnoval fotbalu, strojařině, manuální práci.

Maturoval na Střední průmyslové škole strojnické, nedokončil brněnskou techniku, prošel prací v nakladatelství, v Českém rozhlase, od roku 2005 působí coby lektor Arcidiecézního muzea Olomouc, píše romány, fejetony, filmové a rozhlasové scénáře, operní libreta.

Pořadem, ve kterém nechyběla ani hudební hádanka, provázel Michal Bureš.

Výběr z díla Romana Ludvy

Smrt a křeslo (Votobia, 1996) – básnicky laděný román o lidských osudech se zřetelnou čepovskou inspirací. Napůl snový příběh knihovníka, který se dopátrává historie starodávného křesla, stojícího v knihovně a souvisejícího s dávnou vraždou.

Kromě tohoto poměrně jednoduchého tématu jsou tu ještě vedlejší dějové linie – vzpomínky na hrdinovo dětství, na zřejmě nepříliš vydařené manželství a milostné vztahy.

02693948.jpeg

Žena sedmi klíčů (Petrov, 1997; slovinsky 1999) – detektivně laděný příběh odehrávající se ve Francii (v rodině bohatého filmového producenta) a pojatý mj. jako hold dílu Alfreda Hitchcocka.

Jezdci pod slunečníkem (Host, 1999; maďarsky 2004) – postmoderní románový thriller, který popisuje pátrání trojice vyšetřovatelů po nájemném vrahovi a osobní příběh vraha. Stěna srdce (Host, 2001; maďarsky 2008) – psychologický román o cestě za tajemstvím starého obrazu a tvůrčím hledání současného umělce. Děj se odehrává v Itálii a Čechách druhé poloviny 20. století.­

Poslední ohňostroj (Host, 2004) – existenciálně laděný román ze současnosti o rozpadajícím se přátelství. Román odhaluje povahy čtyř mužů, herce, právníka, matematika a lesníka, které spojuje dávné přátelství, jež se na sklonku středního věku díky různým banálním událostem rozpadá.

Falzum (Host, 2012) – cyklus povídek obsahuje pět přibližně osmdesátistránkových příběhů, v nichž jsou vyšetřovány vraždy, které nějakým způsobem souvisí s cennými uměleckými předměty a jejich falzifikáty.

Gotické zvonění, Falzum, Labutí šíje, Vélazquezovy dívky a Dantova ruka jsou příběhy s vlastní zápletkou a rozuzlením, které však spojují postavy dvou vyšetřovatelů – Josefa Rambouska a Kryštofa Fridricha. Josef je intelektuál z Prahy s bohatými zkušenostmi a slabostí pro sladké, Kryštof zase venkovan z Beskyd, který je schopen řešit případy prostřednictvím své posedlosti vlaky a jízdními řády.

Tito odlišní hrdinové se postupně sžívají a úspěšně odhalují pachatele záhadných vražd. Příběhy jsou zasazeny do prostředí výtvarného umění a obchodu s ním.

03251664.jpeg

Autor čtenáře seznamuje s kavárnami, galeriemi, uměleckými ateliéry, katedrami výtvarného umění či aukčními síněmi, ve kterých se pohybují nejrůznější intelektuálové, umělci, restaurátoři, kunsthistorici, ředitelé galerií, starožitníci a další milovníci či sběratelé umění.

Zločiny se odehrávají v městském i venkovském prostředí, zejména v Praze a okolí Olomouce, často se však setkáme také s odkazy na Itálii, Rakousko, Nizozemí či Španělsko. S nadsázkou popsané umělecké prostředí podněcuje čtenáře k zamyšlení nad padělatelstvím, hranicemi umění a jeho hodnotou.

Sad (Český rozhlas, 2013) – rozhlasová hra, baladický příběh o slivovici a lásce až za hrob, oceněný třetím místem v autorské soutěži k 90. výročí zahájení rozhlasového vysílání v Československu.

autor: Michal Bureš
Spustit audio