Robert Bresson: Z Poznámek o kinematografu
V literárně-hudebním pásmu z úvah francouzského filmového režiséra účinkují Jiří Menzel, Rudolf Pellar a Hana Kofránková.
Francouzský filmový režisér Robert Bresson (1901–1999) nalezl svůj vlastní styl ve filmu Deník venkovského faráře (1950). Jeho dílo zaujímá v dějinách filmu jedinečné místo. Jako filmař se Bresson nekompromisně brání útokům na city, předstírání realismu či psychologickému vciťování. Odmítá vytvářet dramatické napětí, jakékoliv efekty, dějové prvky typu „intriky“. Bresson je purista, který proti požadavkům filmového průmyslu exemplárně uskutečňuje vlastní představu o „kinematografu“.

Svou filmovou metodu Robert Bresson naznačil v knize Poznámky o kinematografu, která je zároveň jakýmsi lakonickým deníkem, poznámkovým sešitem i filmovou učebnicí, ale nejvíce se pohybuje v poloze na pomezí eseje a poezie.
Neobyčejně přesné a trefné „záblesky“ myšlenek představují útržkovité tvůrčí vyznání člověka, který tvrdošíjně hájí své vidění věcí, ale zároveň je schopen citlivě naslouchat jiným tvůrcům...
Účinkují:Jiří Menzel, Rudolf Pellar a Hana Kofránková
Autor: Robert BressonRežie: Ivan ChrzPřipravil: Petr TurekPřeklad: Miloš FryšSkladbu Jana Garbarka Vandrere hrají autor a Ralph Towner.Hudbu vybrala Pavla Schönová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Ze světa lesních samot
Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.