Robert Bresson: Z Poznámek o kinematografu
V literárně-hudebním pásmu z úvah francouzského filmového režiséra účinkují Jiří Menzel, Rudolf Pellar a Hana Kofránková.
Francouzský filmový režisér Robert Bresson (1901–1999) nalezl svůj vlastní styl ve filmu Deník venkovského faráře (1950). Jeho dílo zaujímá v dějinách filmu jedinečné místo. Jako filmař se Bresson nekompromisně brání útokům na city, předstírání realismu či psychologickému vciťování. Odmítá vytvářet dramatické napětí, jakékoliv efekty, dějové prvky typu „intriky“. Bresson je purista, který proti požadavkům filmového průmyslu exemplárně uskutečňuje vlastní představu o „kinematografu“.
Svou filmovou metodu Robert Bresson naznačil v knize Poznámky o kinematografu, která je zároveň jakýmsi lakonickým deníkem, poznámkovým sešitem i filmovou učebnicí, ale nejvíce se pohybuje v poloze na pomezí eseje a poezie.
Neobyčejně přesné a trefné „záblesky“ myšlenek představují útržkovité tvůrčí vyznání člověka, který tvrdošíjně hájí své vidění věcí, ale zároveň je schopen citlivě naslouchat jiným tvůrcům...
Účinkují:Jiří Menzel, Rudolf Pellar a Hana Kofránková
Autor: Robert BressonRežie: Ivan ChrzPřipravil: Petr TurekPřeklad: Miloš FryšSkladbu Jana Garbarka Vandrere hrají autor a Ralph Towner.Hudbu vybrala Pavla Schönová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.