Rineke Dijkstra: Portréty

9. srpen 2006

Galerie Rudolfinum nabízí pro horké dny výstavu, která provokuje představivost a osvěží. Přehled portrétních cyklů, které vytvořila nizozemská fotografka Rineke Dijkstra od počátku devadesátých let, je v Rudolfinu ke zhlédnutí do 27. srpna. "Její velkoformátové portréty jsou prosté, barevně subtilní, výrazově intenzivní, kompozičně vyvážené a emotivně neobyčejně působivé a silné obrazy, vzdálené jakékoli umělé typizaci", charakterizují Rineke Dijkstra autoři výstavy.

Dijkstra se zaměřuje na portrétování "obyčejných" lidí, podtrhuje jejich individualitu, konkrétnost a životnost. Fotografie je zachycují v přirozeném běhu jejich života, většinou bez stylizace. Všichni jsou velmi civilní, přesto vyvolávají silný dojem výjimečnosti. Veškerá divákova pozornost je soustředěna na portrétovanou osobu, potlačeno je pozadí a také vnější umělcovy zásahy a manipulace. Důraz je položen na individuality portrétovaných: protože se nacházejí v téže situaci "být fotografován", můžeme cykly vnímat jako herbář výrazů, postojů a pocitů. Jediné dané informace, které o zobrazovaných osobách získáme, jsou datum a místo pořízení snímku. Puzení dozvědět se z kontaktně nastavených tváří víc, podněcuje zaostření na maličkosti a zvláštnosti, na "tělní komunikaci".

Rineke Dijkstra: Polsko, Kolobrzeg (červenec 1992)

Velkým tématem je pro Rineke Dijkstra jeden člověk na více způsobů, ať ve smyslu času nebo role, v níž se ocitá. V sérii fotografií "Almerisa" sledujeme dívku v průběhu deseti let, od děcka ztraceného na židli v leidenském azylovém domě, po vysokou mladou ženu na jakési židli v jiném městě. Dvojice snímků izraelských sester Chen a Efrat ukazují proměnu z dětí ve slečny, která se odehrála během jediného roku. Nejistota věku "mezi" je tematizována nejen na portrétech dospívajících, ale také na videu pořízeném v liverpoolském Buzzclubu, kde je opakujícím se motivem trapnokomická nepatřičnost. Podobností a rozdílností se zabývá cyklus fotografií dětí různých věků a národností na různých světových plážích. Velkou sílu mají snímky žen těsně po porodu, vojáků z oblasti Golanských výšin a diptychy mladinkých vojáků a vojaček v civilu a v uniformách.

Vystavené fotografie zaujmou jednoduchostí, srozumitelností, přesností a komunikativností. Rineke Dijkstra zastavuje lidi procházející kolem nás, abychom si stačili uvědomit, kolik pozoruhodného kolem prochází.

autor: Zuzana Malá
Spustit audio

Více z pořadu