Richard Wagner: Tannhäuser

22. leden 2016

V dalším večeru z Metropolitní opery nabízí stanice Vltava jedno z nejpopulárnějších děl Richarda Wagnera - operu Tannhäuser. Komponoval ji během působení v Drážďanech, kde také měla v roce 1845 premiéru.

Vysíláme 23. ledna ve 19:00.

Námět volně zpracovává téma středověkých pěveckých zápasů mezi minnesängery - a právě takový zápas pěvců vyplňuje podstatnou část 2. dějství. Hlavním tématem je nicméně střet dvou podob lásky - smyslové a duchovní. Wagner operu později přepracoval pro uvedení v Paříži. Právě tato pařížská verze se uvádí daleko častěji. Také v Metropolitní opeře. Pod taktovkou jejího hudebního ředitele Jamese Levina uslyšíme tenoristu Johana Bothu v titulní roli a s ním sopranistky Evu Maria Westbroeck a Michelle De Young a další významné pěvce. Jde o záznam představení z 31. října loňského roku.

Opera Tannhäuser má podtitul "Zápas pěvců na Wartburgu". Wagner se opírá jak o některé středověké prameny, tak o pozdější romantická umělecká zpracování. Důležité inspirace začal sbírat během cest Německem v roce 1842 a také při návštěvě Teplic a nedalekého hradu Střekov. Premiéra v říjnu roku 1845 v Drážďanech neměla zdaleka takový ohlas jako dvě předchozí premiéry, opery Rienzi a Bludný Holanďan. Důvody jsou především novost hudební řeči, ale i nároky na pěvce. Zajímavé je, že prvním Tannhäuserem byl český rodák z Teplic nad Metují Josef Ticháček. Pro uvedení v Paříži, které skončilo roku 1861 pověstným skandálem, Wagner nechtěl vyhovět požadavku francouzské opery o zařazení baletu, dokomponoval ale do 1. dějství velké Bacchanále a mnoho změnil i v instrumentaci. Žádné jiné své dílo tolik nepřepracovával.

Tannhäuser má proslulou předehru, která zpracovává všechna hlavní témata, s nimiž se pracuje v celé opeře. Už v ní nenajdeme samostatná hudební čísla, všechno plyne v jednolitém hudebně-dramatickém proudu.

Spustit audio