Režíruju a vládnu! Dílo a myšlenky Karla Huga Hilara ožívají v Národním divadle

13. březen 2019

Muž, který vrátil činohře Národního divadla lesk. To byl režisér Karel Hugo Hilar, jemuž je věnovaná další premiéra činohry Národního divadla. Jmenuje se Za krásu a autorem je Daniel Špinar.

Severský pohádkový thriller. Divadlo na Vinohradech uvádí vrcholné dílo Ingmara Bergmana Fanny a Alexander

Fanny a Alexander

Film Fanny a Alexander z roku 1982 je považovaný za vrcholné dílo švédského režiséra Ingmara Bergmana. Tříhodinová rodinná měšťanská freska, do které Bergman promítl zásadní témata své tvorby, získala řadu cen včetně Oscara a Zlatého Glóbu. Divadelního provedení už se příběh Fanny a Alexandr dočkal na Slovensku, v Anglii i ve Francii a dnes večer bude mít českou premiéru v Divadle na Vinohradech.

Jediným cílem umění je krása. Karel Hugo Hilar toužil po divadle krásném, pravdivém a čistém, které má ale zároveň provokovat a napínat nervy. Smysl a poslání režie spatřoval v obnovení vnitřní jednoty díla úsilím stylizačním. Této jednotě bylo podle něj nutno podřídit i text, který musel ustoupit všude tam, kde ji ohrožoval. Jevištní postupy neměly skutečnost předvádět a pojmenovávat, ale evokovat, sugerovat a naznačovat. Miloval velký prostor a velké emoce, a s tímto přístupem k divadlu se ztotožňuje i režisér Daniel Špinar.

Karel Hugo Hilar byl vizionář a jako každý vizionář to měl těžké se zbytkem lidstva. Hodnota takové člověka se většinou projeví až po jeho smrti. Nebál se v divadle experimentovat, překračovat hranice a posouvat divadlo dál. Můžu připomenout jeho knihu „Boje proti včerejšku“. Tím titulem chce říci, abychom se neohlíželi zpět, nedojímali se historií a neustále se dívali do budoucna.
Daniel Špinar

Karel Hugo Hilar vstoupil do Národního divadla v roce 1921. Za čtrnáct let v něm vytvořil čtyři desítky režií. Jeho působení na první scéně bylo ale poznamenáno dvěma mrtvicemi, ta druhá v roce 1935 se mu stala osudnou.

Za krásu, Národní divadlo

Kdo na divadle nic neriskuje, nic záslužného neprovede, tvrdil Karel Hugo Hilar. Podobně jako on i Daniel Špinar vnímá divadlo jako neustále hledání a experimentování.

Daniel Špinar převrátil v inscenaci Za krásu zažitou perspektivu. Diváci sedí na jevišti a v hledišti sledují hereckou akci, tedy třináct hereček, z nichž všechny představují jednu postavu – Karla Huga Hilara. Jeho myšlenky a citáty interpretují Martina Preissová, Jana Stryková, Alena Štréblová a Kateřina Císařová.

Režie je hodně mužský svět, tvrdý a egoistický, někdy i tak, že člověk musí jít přes mrtvoly. A tak jsme se rozhodli ho zjemnit, udělat ho křehčí. Naše skupina žen je buňka lidí, z níž postupně různí Hilarové vylézají a komunikují spolu. Sama režisérská práce a Hilarova osobnost byla trochu schizofrenní ve smyslu umění versus popularita. A naše herečky tomu všemu dodávají zvláštní jemnost.
Daniel Špinar

Za krásu, Národní divadlo

Kvintesencí Hilarova divadla se stal výraz a pohyb. Nejinak je tomu v případě inscenace Za krásu Daniela Špinara. Rozlehlému prostoru hlediště dominuje obrovský zlatý lustr, který jako by právě dopadl na tolik ikonické zelené sedačky Nové scény. Herečky nejen že neustále probíhají uličkami a skáčou přes tyto sedačky, ale také šplhají po lustru a s vážností i s humorem z něj pronášejí řadu zásadních sdělení o divadelním umění.

Spustit audio