Rezidenční zástavba na vyvřelých sopečných polích. Casa Cetto byla jedním z prvních domů v experimentální čtvrti Jardines del Pedregal

4. květen 2022

V průběhu 19. a začátku 20. století byla oblast Jardines del Pedregal považována za zcela nezastavitelnou. Výbuch nedaleké sopky Xitle v období 5000 let před naším letopočtem zde vytvořil rozeklaný lávový terén, který k zástavbě zrovna nevybízel. Až modernistická generace architektů v čele s Luisem Barragánem a Maxem Cettem vypracovali plán, jak tuto nehostinnou divočinu proměnit v ráj moderního bydlení.

Byli to právě tito dva modernističtí architekti, kteří stáli u zrodu vůbec prvních rezidencí ve čtvrti Jardines del Pedregal. Jedna z nich byla i vlastní studio a dům německého rodáka Maxe Cetta, jehož dílo je pro rozvoj mexické moderní architektury zcela zásadní. Narodil se v roce 1903 v německém Koblenzi. Studoval v Darmstadtu a později v ateliéru expresionistického architekta Hanze Poelziga v Berlíně. V roce 1938 se přestěhoval do San Francisca, kde chvíli pracoval pro pionýra americké moderny Richarda Neutru. Během 40. let se dostal do Mexika, kde se natrvalo usídlil. Ve své tvorbě tam rozvinul osobitý přístup inspirovaný jak německým expresionismem a kalifornským modernismem, tak i surrealismem a lokálními vily mexické kultury a klimatu.

Casa Cetto, vlastní dům architekta Maxe Cetta v Mexico City

Jeden z jeho prvních projektů v Mexiku byl v roce 1949 jeho vlastní dům a studio, jehož architekturu organicky zakomponoval do sopečných vyvřelin Jardines del Pedregal, aby vytvořil příklad pro další architekty pracující v této kamenité krajině. Exteriér domu kombinuje subtilní ocelové konstrukce evropského racionalismu s mohutnými kamennými zdmi organických forem. Jakási surrealistická mystika organických forem spojených s přírodním terénem charakterizuje překvapivé formy domu. Není náhodou, že na Maxe Cetta surrealismus působil. Jen v Mexico City navrhl dva ateliéry pro své přátele, surrealistické malíře Wolfganga Paalena a Rufina Tamaya.

V interiéru Casa Cetto se dodnes zachovaly zajímavé detaily, včetně točitých schodů z lávového kamene nebo cihlového krbu v prvním patře. Stropní mozaika nad ním, sestavená opět z lávového kamene, zobrazuje mytologické i přírodní výjevy. 

autor: Adam Štěch
Spustit audio

Související