Rezidence jako čas a prostor experimentovat. A klidně i zabloudit do slepé uličky
Ve strategických dokumentech EU se o rezidencích píše jako o „nedílné součásti běžné praxe a kariéry umělců a kulturních pracovníků“. Rezidenční pobyty nemusí být jen otázkou osobní volby, ale i profesního přežití. Jaký dopad mají na umělce, hostící organizace či komunitu? Hanka Malaníková se ptá Terezy Lacmanové (portál ART-IN-RES), Žanety Vávrové (Vzdělávací a kulturní centrum Broumov) a Markéty Hrdličky Málkové (REZI.DANCE).
Proč rezidence? Protože: decentralizace kultury, rozvoj tvorby, tvůrčí udržitelnost.
Tereza Lacmanová
Není to výmysl dnešní doby. I Mozartovi zaplatil mecenáš pobyt, on za ním jel na zámek a vytvořil pro něj dílo. Neustále mě překvapuje, že musíme připomínat, že je to absolutně zásadní forma, jak nazkoušet a vytvořit autorské představení.
Markéta Hrdlička Málková
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Případy Sherlocka Holmese, otce Browna, slečny Marplové a dalších anglických detektivů
-
Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad. Jak zachránit beznadějně zadlužené panství?
-
Jan Štifter: Světlo z Pauliny. Příběh o ztrátě domova a vykořenění
-
Hedvika. Můžete mít mladší rodiče, než jste vy sami? Poslechněte si parodii Karla Poláčka!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.