Resident Evil

13. srpen 2002

Vládní vojáci umírají v podzemním vědeckém komplexu a snaží se dostat zpět na povrch. Brání jim místní superpočítač a hromada oživlých mrtvol. Od začátku do konce hrají klasickou vyřazovačku a je jasné, že Paul Anderson se filmem podle počítačové hry opět neminul cíle: béčko jako vyšité.

Filmový kult oživlých mrtvol není ničím neznámým. Nejefektivněji s ním laškoval John Romero v Noci oživlých mrtvol a od té doby má chodící mrtvola právo účinkovat ve filmech celého abecedního spektra - od áček až po zetka. Nejlépe se jí ale daří v béčkách, a to je také kategorie, do které spadají nákladné snímky Paula Andersona. Viděli jsme od něj Mortal Kombat (1995), kde zabodoval jako první režisér schopný přenést počítačovou hru na plátno, širší publikum posléze oslovil vynikajícím vesmírným hororem Horizont událostí, kde smrtelný chlad mezihvězdného prostoru odděloval od lidských hrdinů pouze plášť vesmírného Bludného Holanďana. Slabost pro scifistické bezduchosti potvrdil Anderson v křižáckém Vojákovi - úchvatně béčkové tažení zestárlého Kurta Russella nenechalo jedno oko suché (smíchy) a na filmu nezůstala jediná nitka, která by nebyla kritickou obcí vypárána. Pro bližší pochopení Andersonova stylu je zapotřebí vzít na vědomí protežovanost akce, hudby a syrové vizuality, a naopak zapomenout na příběh, dialogy a v případě Resident Evil i na napětí.

Milla Jojovichová v jedné ze svých horších rolí

Kromě zmíněných oživlých mrtvol spadá scénář do kategorie "příběhů o přežití". Namísto typizovaného vrzajícího domu umírají hrdinové - vládní vojáci - v podzemním vědeckém komplexu, nazvaném podle tvaru "Ul", přitom se snaží utéct zpět na povrch a přechytračit místní superpočítač zvaný Rudá královna. Od začátku do konce se hraje klasická vyřazovačka a je celkem jasné, kdo ze skupiny elitního komanda přežije. Vypisování detailů příběhu by vás připravilo o těch několik sympatických nápadů, nehledě k odhalení děje jakožto neděje a herců jako hereckých samorostů. Tuctovitost scén volá do nebe, kde na Andersona skepticky pohlížejí pánové Vetřelci, Věc, Kostka, Noc oživlých mrtvol a aktuálně Ghosts of Mars. Svírající odcizenost Horizontu událostí se neopakuje, ale v audiovizuálním zpracování prokázal režisér porozumění popkulturním touhám mladého publika.

Mají hlad. A jsou mrtví.

Je zřejmé, že moderní film může sledovat jen člověk, který vidí a slyší. Resident Evil jde ve stopách temné futuristické architektury a hry stínů na masivních předmětech, která povzbuzuje pocit klaustrofobie i v prostorných místnostech. Hudba výborně sekunduje. Ve chvílích akce či napětí překrývá zvuky, a film tak dostává skutečný rozměr hudebního videoklipu. A to je přesně metr, podle kterého Resident Evil hodnotit: filmový videoklip. Hudba od Marilyn Mansona a Marca Beltramiho duní s vizuální akcí a skvěle posunuje děj dopředu. Působivé akční sekvence bohužel prokládají zoufalé pokusy o jakési dialogy, což je o to absurdnější, že film byl natočen podle počítačové hry pro Playstation. Hra je sice pokládána za krále počítačového hororu, ale jedním dechem se její příběh odsuzuje jako béčkový blábol. Filmové béčko podle počítačového béčka, to je rovnice, které dává jasný výsledek: pitomina.

Operace hacker, verze 1.5

Hlavní roli urvala Milla Jovovichová a je otázkou, nakolik statut milenky Luca Bessona a špatné herečky dokázal Andersona přesvědčit o jejím potenciálu pro ztvárnění ženského Bladea. Mnohem spíš jde herecká kariéra bývalé (a teď zřejmě i budoucí) modelky od desíti k pěti, ovšem pěkné tělo a gymnastické výkony dokáží s publikem zamávat. Druhá žena filmu, Michelle Rodriguezová, je zajímavější. Už jen kvůli tomu, že má v očích výrazně víc bělma než obyčejný člověk. Herecké výkony ostatních nestojí za zmínku: buď jsou na place příliš krátce, nebo jsou natolik nevýrazní, že si jich všimnete až ve chvíli, kdy umírají. Ostatně od béčka se žádné špičkové výkony neočekávají.

Do široka rozevřené oči

Anderson uvařil polívčičku ze strašidelností, na kterých Hollywood vydělal, zamixoval, přizval úderné hudebníky a najal dekadentní výtvarníky. Vzniklo na pohled impresivní dílko, ve skutečnosti moderní béčko. Zda film odpovídá počítačové předloze? Ano, hráči naleznou gesta zombies nebo "známé" tváře, ale ve skutečnosti se pokus přenést produkt, kde hráč přímo ovlivňuje děj, na plátno, kde divák neovlivní nic, opět nezdařil. Fanouškům Paula Andersona, mezi které se také počítám, je zřejmě tento fakt úplně šumafuk.

Související odkazy: oficiální stránka

Resident Evil (Resident Evil, USA 2002) Hrají: Milla Jovovichová (Alice), Michelle Rodriguezová (Rain), Eric Mabius (Matt), James Purefoy (Spence), Martin Crewes (Kaplan); Scénář: Paul W.S. Anderson; Hudba: Marco Beltrami, Marilyn Manson; Kamera: David Johnson; Režie: Paul W.S. Anderson; 100 minut, titulky

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.