Rekonstrukce Automatických mlýnů se povedla. Snad ještě zpřístupnit nábřeží, říká architekt Pleskot
O víkendu byla v Pardubicích slavnostně otevřena Národní kulturní památka Winternitzovy automatické mlýny. Na proměně areálu, který nyní spojuje několik kulturních institucí, se podílely tři subjekty: rodinná Nadace Automatické mlýny manželů Mariany a Lukáše Smetanových, Pardubický kraj (Gočárova galerie) i Statutární město Pardubice (GAMPA, Sféra). Jak se spolupráce povedla? Jaká úskalí s sebou nesla? A co by bylo potřeba ještě doladit?
„Automatické mlýny jsou v jistém slova smysl opravdu unikátní, protože trojice soukromého subjektu manželů Smetanových a kraje a města je natolik originální, že vzbuzuje naději a otázky, zda to bude všechno dobře fungovat. Všechno je možné a já si samozřejmě představuji jen a jen to nejlepší,“ říká architekt Pleskot. Architekt Ondřej Teplý dodává: „Určitě je to spolupráce, kterou si neuvědomuji, že bych v republice někde viděl. Možná se stalo to, že díky manželům Smetanovým se město a kraj chytly za nos, protože jim unikl takovýto areál, který mohly mít samy pod kontrolou. Zaplať pánbůh, že to byli právě manželé Smetanovi, kteří tu svoji vizi začali přetavovat a nabídli pomocnou ruku váhajícím institucím.“
Automatické mlýny jsou takový pomník modernizace Pardubic.
historik architektury František Václavík
Jak se do celkového vyznění prostoru propsala skutečnost, že jednotlivé instituce, které momentálně v Automatických mlýnech sídlí, využily služeb různých architektů? „Všichni architekti, kteří tam působili, byli natolik spolupráce schopní, že nedošlo ke vzájemnému vyčleňování a touze vynikat jeden na úkor druhého. Celek působí opravdu docela harmonicky, byť se v jednotlivých částech rozpoznává velmi dobře rukopis té či oné strany. Ale to je myslím dobře,“ říká Josef Pleskot.
„Stále se bavíme o povrchu, jak ty stavby působí jako sochy, objekty v prostoru. A skutečně, ten dojem z toho velkolepého zahájení bych neuvěřitelný, ta energie tam byla silná, protože tam přišlo tisíce lidí. Ale v těch domech potom existují instituce a konkrétní lidé, kteří tam tráví svůj čas a tam z hlediska provozu a vnitřního uspořádání já vnímám celou řadu problémů a nejsem tak spokojen, jako s tím vnějškem,“ říká František Václavík. „Areál v tuto chvíli ještě není dodělaný a potřebuje douzavřít,“ potvrzuje jeho slova Ondřej Teplý.
Co konkrétně se tedy povedlo a co je potřeba v areálu ještě dotáhnout, aby mohl fungovat jako celek? Jak bude vypadat druhá etapa přestavby Automatických mlýnů? Poslechněte si celý rozhovor s architektem Josefem Pleskotem, architektem Ondřejem Teplým a historikem architektury Františkem Václavíkem.
Související
-
Josef Pleskot: Otevřený veřejný prostor jako médium, kde se odehrávají lidské vztahy
Kříž jako symbol Kristovy oběti se ve výtvarném umění a architektuře ve větší míře objevuje až od pátého století.
-
Roztáčíme kola! Automatické mlýny v Pardubicích začínají novou etapu své existence
Monumentální areál Automatických mlýnů, které Josef Gočár navrhl pro bratry Winternitzovy, pracovaly do roku 2013. Dnes, po 10 letech, místo znovu ožívá.
-
Od pytlů s moukou ke kulturnímu centru. Pardubické Automatické mlýny se nadechují k novému životu
Pardubické Automatické mlýny, které navrhl slavný český architekt Josef Gočár, se přesně 10 let od ukončení provozu promění na kulturní, společenské a vzdělávací centrum.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Nenechte si ujít kouzlo staré Číny s Hankou Maciuchovou
Ondřej Kepka, režisér a moderátor


Tajný deník čínské císařovny
Románové zpracování životního příběh císařovny vdovy Cch'-si, která se jako mladá dívka Jehonala stala konkubínou císaře a díky mimořádné inteligenci, intrikám i krutosti dokázala postupně vystoupat na vrchol a na půlstoletí se stát faktickou vládkyní Číny.