Reedice Pozorovatelny mapuje spolupráci Jazz Q s Lubošem Andrštem

7. únor 2018
Jazz Q – Pozorovatelna (1973)

Album Pozorovatelna (1973) dokládá plodnou spolupráci jazzového pianisty Martina Kratochvíla a bluesrockového kytaristy Luboše Andršta. Deska po letech vychází v reedici u polského vydavatelství GAD Records, doplněné o řadu zajímavých bonusů.

Pozorovatelna pro mnohé představuje zásadní mezník v tvorbě kapely Jazz Q ‒ Kratochvíl se na něm odpoutal od svých free-jazzových začátků, znatelných ještě na albu Coniunctio (s Blue Effectem, 1970) a mnohem víc se napojil na rockové a jazzrockové inspirace ze zahraničí. Jazz Q prošli začátkem 70. let mnoha personálními obměnami, ale hlavní změnou bylo, že free-jazzově orientovaného Jiřího Stivína nahradil kytarista Luboš Andršt, který vyrostl na poslechu úplně jiné muziky.

Sestava Jazz Q kolem roku 1971 v pražských ulicích: 

„Když jsem Luboše poznal, hrál jsem hlavně free jazz. Ale pro něj to byla oblast zcela neznámá. S hudbou Colemana, Sheppa nebo Taylora se předtím nesetkal. Neměl ponětí o muzice, kterou jsem miloval. Ale já zas nic do té doby nevěděl o Ericu Claptonovi a dalších rockových muzikantech, kteří ovlivnili Andršta. Brzy jsme si začali vyměňovat desky a vzájemně se inspirovat,“ osvětluje Kratochvíl žánrové pnutí, které stálo i u zrodu Pozorovatelny.

Jazzrocková Elegie vychází v novém lesku

Martin Kratochvíl

Spolupráce polského vydavatelství GAD Records a českého Supraphonu nese další ovoce. Aktuálně v podobě nové reedice kultovního alba Elegie (1976) jazzrockové skupiny Jazz Q. Jak se patří rozšířené o neznámé nahrávky a raritní bonusy.

LP Pozorovatelna vlastně na poslední chvíli zachytilo obsazení Jazz Q s Lubošem Andrštem ‒ kytarista, který v kapele hrál od roku 1971, už byl na následující vokální desce Symbiosis nahrazen Františkem Franclem.

„Hudba, kterou jsme hráli, byla jako zemětřesení,“ vzpomíná Kratochvíl v bookletu reedice, „jazz ve své ortodoxní podobě nám moc nešel, ale nová hudba, kombinující finesy jazzu s vitalitou a agresivitou rocku, k nám přitáhla davy.“

Původnímu čtyřicetiminutovému LP dominují dlouhé kytarové plochy se znatelnými vlivy Hendrixe, McLaughlina, ale i Andrštem obdivovaných bluesových velikánů.

Hudba Jazz Q je zde na rozdíl od pozdějších alb kapely zvukově velmi přímočará (Kratochvíl nevyužíval syntezátory, ale pouze zvonivé rejstříky Fender Rhodes), nezaměnitelný je i zvuk a energie baskytaristy Vladimíra Padrůňka, kterého do kapely také přivedl Andršt.

Předností reediční řady GAD Records je pečlivá dokumentace a objevování archivních, dříve nevydaných skvostů.

Rozhovor měsíce: Martin Kratochvíl a hudba jako rituál

Martin Kratochvíl

Po 28 letech natočila skupina Jazz Q v čele se skladatelem a klávesistou Martinem Kratochvílem nové studiové album. O desce nazvané Znovu si povíme více v červnovém Rozhovoru měsíce, který vysíláme na ČRo Jazz v pátek 7. června ve 14:00.

Tak je tomu i v případě reedice Pozorovatelny: obsáhlý booklet zasazuje známé album do širšího kontextu rané jazzrockové tvorby Jazz Q a nechybí zajímavé bonusy. Některé z nich už dříve vyšly, za pozornost však stojí nově objevené nahrávky z archivu Českého rozhlasu, jak v malém obsazení, tak s big bandem.

Unikátní vhled do koncertní prezentace Jazz Q poskytují úryvky z vystoupení na festivalu Pori (z archivu Finského rozhlasu). Legendami opředený záznam z akce, kde kapela vystupovala před Chickem Coreou, dosud nebyl českému publiku znám.

Polský label GAD Records je velice agilní ve vydávání archivních nahrávek jazzrocku a filmové hudby ze střední a východní Evropy. V plánu má souhrnné vydání celé diskografie Jazz Q.

 

Jazz Q: Pozorovatelna (reedice 2018)

CD 1:

  1. Pori 72
  2. Pozorovatelna
  3. Trifid
  4. Klobásové Hody
  5. Kartágo

CD 2:

Studio, 1971:

  1. Walter L.
  2. Percenta pro Hnízdovku
  3. Pozorovatelna (early version)
  4. Kartágo (early version)

Radio, 1972:

  1. Bylo, je a bude
  2. Epilog

Live at Pori Jazz Festival, 1972:

  1. Pori 72
  2. Slez

Jazz Q + Jazzový orchestr Československého rozhlasu, radio 1973:

  1. Bylo, je a bude