Rafael Toral: Natáhnout si rukavici a sáhnout po šumu v hlubinách vesmíru

28. leden 2021

Pavel Klusák tentokrát nabízí hudbu a příběh tvůrce, který za posledních pětadvacet let vytvořil originální dílo, jehož rozmanitost dává postupně dohromady jakýsi příběh. Rafael Toral, portugalský elektronik, přišel na to, že pokud se má dotknout vesmíru, potřebuje vytvořit nejen hudbu vlastního stylu, ale udělat ještě další logický krok a zkonstruovat vlastní hudební nástroje.

Příběh Rafaela Torala začíná v devadesátých letech, kdy se stal mezinárodně renomovaným „jiným“ elektrickým kytaristou. Vzpomíná, jak šel na počátku dekády na koncert Nirvany, které předskakovali stárnoucí Buzzcocks. Byli prý mizerně nazvučení, a tak se všechno slilo do jakési zvukové koule. Torala na tom koncertě napadlo, že by se zahlcením zvuku elektrické kytary bylo možné pracovat záměrně a detailně. Tak začaly vznikat jeho skladby, které občas ještě jakoby vyrůstaly z rocku, ale rychle mířily k dronům, tedy hudbě dlouhých prodlev, kde už se nedá najít žádná klasická rytmika a všechno spíš vystihuje název tehdejší desky Wave Field, Vlnové pole.

Rafael Toral: Space Quartet

Po pětileté odmlce, autorském hledání, našel Toral to hlavní: soupravu mobilních elektronických nástrojů, s kterými v prostoru různým způsobem loví vysílané signály. Jeho taktiky jsou vesměs osobité a stěží najdeme na scéně někoho, kdo by jednal stejně. Konkrétně: v rukavicích posetých senzory reguluje Toral proud zvukového vlnění. Hraje na zpětnou vazbu kapesního reproduktorku, přičemž filtr reaguje na světlo. Těreminový kontroler (anténu) má připojený na generátor bílého šumu. V instrumentáři má dál elektrické obvody vlastní výroby a elektronkový oscilátor.

Gesta v rukavicích, pohyb kolem antény, hra na světlo, lovení vln v místnosti: tohoto člověka zajímá prostor. Space, název jeho dlouhodobé hudební série, je výrazem pro prostor i kosmos. „Toral ze sebe dělá ebonitovou tyč, která se tře o liščí ohon vesmíru,“ napsal Klusák ve starší recenzi. Pořad vede přes doteky postrocku, ambientu a avantgardy až k současnému Space Quartetu, s nímž Rafael Toral ohledává možnosti autorské elektroniky mezi akustickými nástroji a v inspiraci free jazzem. Je to však především příběh autora, který žánrovou a nežánrovou hudbu konfrontuje s vlastním jazykem, s novými kódy: a pohybuje se tak na jedinečné, dráždivé hranici možné komunikace.

autor: Pavel Klusák
Spustit audio