Radikální minulost. Ostrava New Orchestra a Ostravská banda zahrají skladby Philipa Glasse, Charlese Ivese a dalších autorů

30. srpen 2017
Orchestr ONO na zkoušce v Trojhalí Karolina

Festival Ostravské dny je pod „drobnohledem“ rozhlasových mikrofonů řadu let. Koná se jako bienále, letos od 24. srpna do 2. září 2017 a jedním z jeho vrcholů bude 30. srpna koncert na scéně Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě s názvem Radikální minulost.

Vysíláme  30. srpna od 20:00.

Mezinárodní symfonický orchestr pro novou hudbu ONO / Ostrava New Orchestra a Ostravská banda provedou pod vedením dirigentů Petra Kotíka a Bruna Ferrandise posluchače skladbami autorů, kteří v průběhu poslední stovky let patřili mezi průkopníky a často předznamenávali hudební vývoj.

Hraje Joseph Kubera (klavír), Christopher Butterfield a Owen Underhill (bicí nástroje). ONO - Ostrava New Orchestra a Ostravskou bandu diriguje Petr Kotík a Bruno Ferrandis. Charles Ives: Central Park in the Dark (8 min). Morton Feldman: Structures pro orchestr (8 min). Petr Kotík: Hudba pro tři, in Memoriam Jan Rychlík (14 min). Richard Strauss: Metamorfózy (25 min). Rudolf Komorous: Olympia (5 min). Philip Glass: Two Pages (20 min). Jan Rychlík: Africký cyklus. Výběr (6 min). John Cage: Koncert pro klavír a orchestr (10 min). Moderuje Hana Dohnálková. (Ostrava)

V úvodu zazní nejstarší skladba večera - křehký Central Park in the Dark Charlese Ivese z roku 1906. Uslyšíme zvuky horké letní noci v newyorském Central Parku ještě před tím, než si zvukový prostor pro sebe bezohledně uzurpovaly spalovací motory, rozhlas, televize a další technická a sociální média. Poté je na programu Structures pro orchestr z roku 1960-62 Mortona Feldmana, jednoho z nejsvéráznějších autorů 20. století. "Každé ráno vstanu a dělám revoluci - sám proti sobě," řekl Feldman v jednom z rozhovorů.

Začínají Ostravské dny. Děláme hudbu naší doby, říká Petr Kotík

Petr Kotík

V moravskoslezské metropoli dnes začínají Ostravské dny – bienále nové a experimentální hudby. Unikátní počin, který spouluvytváří historii moderní hudby 21. století.

Další část programu přenese posluchače do Prahy, kde se velmi dobře znali Jan Rychlík, Petr Kotík a Rudolf Komorous. Spoluzaložili legendární soubor Musica Viva Pragensis, pro který Rychlík napsal také svůj Africký cyklus (1961). V průběhu večera zazní jeho dvě části a s vděkem vzpomeneme na jednu z nejinspirativnějších osobností české hudby druhé poloviny 20. století. Komorousova Olympia (1964) pro svou zdánlivou jednoduchost vedla dobovou kritiku k chápání kompozice jako zdařilého hudebního žertu a bohužel nikoliv jako mimořádnou předzvěst budoucího evropského redukcionalismu či amerického minimalismu. Hudba pro tři, in memoriam Jan Rychlík od Petra Kotíka vyvolala na Varšavské jeseni v roce 1964 skandál a vedoucí oficiální československé delegace Ctirad Kohoutek hudebníky po koncertě slovně i fyzicky napadl. Součástí koncertu budou možná překvapivě Metamorfózy Richarda Strausse, studiepro 23 strunných nástrojů, kterou skladatel uzavřel jednu velkou kapitolu hudebních dějin.  

Kompozicí prostupuje obrovská deziluze, bolest válkou zničeného světa i rozčarování představ R. Strausse o německém národu. Two Pages (Dvě stránky) Philipa Glasse z roku 1968 jsou jednou z jeho nejlepších raných prací a nesou v sobě něco, co bylo na přelomu 60. a 70. let ve vzduchu, i když to jen málo lidí pochopilo, ještě méně bylo těch, kteří se o to pokusili, a ocenila to pouhá hrstka nadšenců. Na závěr Radikální minulosti usedne za klavír legendární newyorský klavírista Joseph Kubera, aby spolu s ONO přednesl Koncert pro klavír a orchestr, který napsal John Cage v roce 1958 dílo které obsahuje 63 stran a 84 typů kompozice, přehrávaných náhodně, v celcích i po částech a v různých formách.

  • Hudba
  • Přenos z akce