Ptáci se usadili v Komorní činohře. Psychothriller o vztazích po zániku civilizace

16. září 2016
03706254.jpeg

Povídka britské spisovatelky Daphne du Maurier byla předlohou kultovního filmového hororu Alfreda Hitchcocka Ptáci. Inspirovala také současného irského dramatika Conora McPhersona, jehož hru poprvé viděli diváci v září 2009 v Gate Theatre v Dublinu.

Českou premiéru nyní uvádí Komorní činohra v překladu režiséra Martina Vokouna: "Nejvíc mě zaujalo téma známé především z Hitchcockova filmu, apokalypsa, kdy práci z nějakého záhadného důvodu útočí na lidstvo. To je jen taková okolnost hry a autor se více soustředí na její komorní vyznění. Jeho tři hlavní postavy jsou v situaci člověka nuceného být zavřený ve sklepě opuštěného domu. Spíš se rozehrává psychothriller víc, než horor. Já sám si ji nazývám thrillerem, protože víc se jedná o tajemství těch tří postav, která postupně odkrývají, a to jak proti sobě začnou posléze bojovat.“

03706255.jpeg

„Opuštěný polorozpadlý dům u moře, v němž se před apokalyptickým útokem ptáků pustošícím svět ukryjí dva cizinci, Nat a Diane. Strach ze světa tam venku je živnou půdou pro paranoiu a podrobuje psychiku obou postav těžké zkoušce...“

Martin Vokoun mluví o „ekologickém rozměru“ hry: „Já tomu říkám ekologická linka toho, co se vlastně s přírodou děje a jak hodně si za vše člověk může sám. Tahle linka není úplně zanedbatelná, ale samozřejmě není hlavní.“ Co se týče odkazů k současnosti, zdůrazňuje režisér a překladatel Martin Vokoun: „Za velmi současné téma, které považuji zároveň za motto, je věta, která zazní, že už neexistuje žádná společnost, a tudíž není nikdo, kdo by nás mohl soudit. To je pro mě hlavní věta celé hry, otázka, co se stane s civilizací, když všechno, co běžně používáme, jako jsou mobily, auta, elektřina, všechno zkolabuje a my jsme vržení někam zpátky do středověku, možná i dál. Stává se to bojem na život a na smrt. Musíme přežít, ale vlastně nás to vystavuje problému, nakolik jsme jako civilizace závislí na technologiích a co si bez ní počteme.“