První jednosvazkové dějiny umění zaujmou laiky i odbornou veřejnost

8. srpen 2018

Více než čtrnáct let pracoval tým Ústavu dějin umění AV ČR na objemné publikaci mapující dějiny českého umění od počátků až po současnost.

Výsledkem je kniha s tisícovkou stran, na nichž se odvíjí příběh malířství, sochařství, architektury, uměleckých řemesel, fotografie i dalších druhů umění, které vznikalo mezi lety 800-2000. Bohatě ilustrovanou publikaci vydalo v české a zároveň anglické mutaci nakladatelství Arbor vitae societas.

Současná politická situace v Česku? Je to morální tragédie, říká americký politolog James Kirchick

James Kirchick

Výzva k odporu proti extremismu, populismu a destrukci demokratických hodnot. Tak by se dala charakterizovat politologická a novinářská činnost Jamese Kirchicka.

Na vznik prvních jednosvazkových dějin umění v českých zemích se Markéta Kaňková ptala hlavních editorů publikace - Taťány Petrasové a Rostislava Šváchy. „V roce 2007 byly dokončené velké dějiny umění v 11 svazcích. Kolem roku 2005 jsme se ale radili o tom, že bychom se měli pustit do dějin umění jednosvazkových, a to z různých důvodu. Například protože je to praktičtější pro čtenáře a hlavně – neexistují žádné cizojazyčné dějiny umění v českých zemích. Takže první nápad byl vydat anglické dějiny umění v českých zemích a pak během prací na jednosvazkových dějinách jsme se rozhodli vydat je i česky.“

Publikace je rozsáhlá, zahrnuje 12 století vývoje umění na českém území. „Koncepce se rodila postupně. Nejprve jsme psali podle návrhu, že bude přehledné udělat katalog nejvýznačnějších děl. Pak jsme si ale uvědomili, že to nefuguje, a protože jsme chtěli, aby přínosem knihy byla vzájemná diskuze o fenoménech, které prochází napříč stoletími a uměleckými žánry, koncepci jsme od začátku přebudovali a rozhodli jsme se na to jít úplně jinak. Vznikly tzv. rodinky, které jsou kontextuálním, tematickým spojováním děl, která jsou pro tu dobu příznačná,“ říká Taťána Petrasová.

Dějiny umění v českých zemích 800-2000

A tzv. rodinky popisuje Rostislav Švácha: „Kdybychom udělali dějiny umění katalogovým způsobem, tak tam bude jeden obrázek a pod ním nějaký vysvětlující text. Mně i mým kolegům to ale připadalo příliš jednoduché. Rozhodli jsme se proto umělecká díla sdružovat. Některá zůstala sama, někdy jsou pohromadě dvě. Úplně nejobvyklejší je tříčlenná rodinka. Jsou to díla, která patří k sobě, ale ta jejich pojítka se mění.“

Anorexie je zápas s démonem, říká autorka románu Florencie v extázi Jessie Chaffee

Jessie Chaffee

Mladá Američanka Hannah přijíždí do Florencie s bolestným tajemstvím: zotavuje se z vážné poruchy příjmu potravy, kterou po léta trpěla, a pokouší se v Itálii začít nový život.

Autoři se rozhodli, že publikaci rozdělí do třech velkých oddílů. První oddíl rámují letopočty 800-1500, druhý mapuje roky 1500-1800 a třetí období let 1800-2000. „Snažili jsme se o to, abychom díla vysvětlovala z historického kontextu a členění do těchto třech období odpovídá průběhu historie,“ vysvětluje Rostislav Švácha.

Kniha je vizuálně velmi poutavá, nabízí řadu fotografií, reprodukcí uměleckých děl a ilustrací. „Vycházeli jsme z představy, že musíme naplnit očekávání čtenářů. Řekli jsme si, že vytvoříme základní kostru děl, která nesmí chybět, ale na ně, v nečekaných souvislostech, se bude nabalovat skupina děl, která se v tom kontextu nikdy neuváděla nebo jsou výsledkem nejnovějšího bádání,“ dodává Taťána Petrasová.

autoři: Markéta Kaňková , Hok
Spustit audio