Projekt R(A)DIO(CUSTICA) slaví mezinárodní úspěch! Nahrávky a ruchostroje Veroniky Svobodové získaly hlavní cenu soutěže Palma Ars Acustica

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy rAdioCUSTICA (Veronika Svobodová)
0:00
/
0:00

Dne 30. května proběhlo online zasedání poroty mezinárodní soutěže EBU PALMA ARS ACUSTICA a jeho výsledkem bylo udělení hlavní ceny PAA 2020 pro dvě kompozice – zvukovou kompozici ROR-BU Veroniky Svobodové, která získlala hlavní cenu ex aequo společně s dokumentárně laděnou hudební koláží RE/DIS/COVER kambodžské dokumentaristky Sao Sopheak z produkce rakouského rozhlasu a projektu Radiokunst-Kunstradio.

Obě vítězné kompozice si můžete poslechnout zde:
Veronika Svobodová: RORBU
Phnom Pen FM: Re / Disc / Over

Veronika Svobodová je výrazná tvůrčí osobnost české intermediální umělecké scény pohybující se na pomezí divadla, výtvarného a zvukového umění a performance. Její skladba ROR-BU měla premiéru v pořadu PremEdice Radioateliéru na stanici Vltava v březnu 2019.

Kompozice představuje sonický zážitek z autorčina pobytu ve starém rybářském domu jménem Kråkeslottet (tzn. havraní zámek), který stojí na samém konci pobřeží norského ostrova Senja za polárním kruhem. Jedná se o tradiční typ rybářského domu, který byl dlouhá léta využíván pro zpracování ryb. Od roku 2011 tady pravidelně probíhá Festival of Contemporary Art ArtiJuli a je to také místo pro umělecké rezidence.

Ve skladbě zní mimo jiné zvukové objekty pletacího stroje z muzea provázků, loď Polaris, chůze po pláži, kvílení meluzíny, zmrzlý déšť, kroupy, vrzání schodů, nahrávka starého klavíru atd. Nahrávky autorka doplňuje hrou na vlastnoručně vyrobené kinetické zvukové nástroje.

Dva anachronické ruchostroje rozeznívající křehké erupce a zamlžené šumy prostřednictvím primitivní mechaniky, břidlicové desky, písku, kamenů, loopstationu a kontaktních mikrofonů.

Tato kombinace vyváří z celé kompozice velmi barvitou zvukovou krajinu a imerzivní prožitek vzdáleného místa norského ostrova. Mezinárodní porota ocenila nejen autorčino poetické uvažování zvukem, ale také velmi precizní kvalitu celé kompozice a zvuků v ní použitých, za což patří dík filmovému zvukaři Janu Richterovi, který se podílel na postprodukci a finálním mixu skladby.