Projekt MenArt hledá v ZUŠ nejtalentovanější děti a propojuje je s aktivními umělci

3. září 2018
Stipendijní program uměleckého vzdělání MenArt

Asi rok připravovala Dana Syrová v těsné spolupráci s Nadací Magdalény Kožené program, který by navázal na projekt ZUŠ Open.

Jmenuje se MenArt a na rozdíl od ZUŠ Open, který masivně formou velkého happeningu ve veřejném prostoru už vloni zviditelnil unikátnost základních uměleckých škol a vyzdvihnul potřebu a smysl takového vzdělávání, MenArt si za svůj úkol vytýčil vyhledávat napříč celou republikou jedny z nejtalentovanějších dětí a společně s jejich učiteli je propojit s aktivními umělci.

Stipendijní program uměleckého vzdělání MenArt

Tandemy (žák – učitel) čekají ve školním roce 2018/19 celkem čtyři víkendová setkání s mentorem (tedy tím, kdo ukazuje cestu) a k vyvrcholení jejich vzájemného působení dojde na festivalech Pražské jaro a Smetanova Litomyšl.

Každé vychýlení z normálu je vždycky fajn

To už jsou slova ředitele ZUŠ v Bechyni, výtvarníka Jana Svobody, který na MenArtu působí jako asistent. První setkání tohoto doslova elitního projektu se uskutečnilo ve dnech 24. - 26. srpna v ZUŠ v Kroměříži, další už budou následovat v Praze.

Stipendijní program uměleckého vzdělání MenArt a Ivo Kahánek

Do pilotního projektu bylo pozváno 70 dětí a 70 učitelů a vybrali si je lektoři, kterých bylo celkem devět: Ivo Kahánek (klavír), Kateřina Kněžíková (zpěv), Tomáš Netopil (komorní hra), Beata Hlavenková, Lenka Nová a Terezie Kovalová (autorská hudba, improvizace), Petr Nikl, Milan Cais a Maxim Velčovský (výtvarné obory). Na první „seznamovací“ hodiny navázala okamžitě tvůrčí práce a předávání zkušeností, rad, postřehů, vylepšení a motivací bylo sdílené, s velkou dávkou otevřenosti.

Nemůžeme hrát pořád ze stejných not

V rámci MenArtu je kladen důraz na pestrost jednotlivých uměleckých oborů. V tom hudebním se objevily i tandemy z tzv. EZHZT  (obor Elektrické zpracování hudby a zvuková tvorba). „Učitelé by měli reagovat na to, co se děje kolem a vyjít dětem vstříc i v komponování jejich vlastní hudby.“ Tento názor učitele ze ZUŠ „Žerotín“ z Olomouce, Martina Peřiny, sdílela skupinka stipendistů u Beaty Hlavenkové. U Lenky Nové se zas dbalo na to, aby děti věřily tomu, co zpívají.

Stipendijní program uměleckého vzdělání MenArt, na snímku Terezie Kovalová

V ateliéru Petra Nikla vznikala automatická kresba, ve „třídě“ Milana Caise se například pracovalo s odpady ze sběrného dvora. Kateřina Kněžíková mladé zpěváky „rovnala“ a hravým způsobem je nabádala k přirozenosti. Ivo Kahánek například zdůrazňoval, jak i při hře na klavír je důležité pracovat s dechem a jak záleží na tom, kam se při hraní díváme.

Za každým šikovným dítětem je hlavně pedagog

To už se v Kroměříži nechal na MenArtu slyšet ředitel České filharmonie a klavírista David Mareček. Byl to ostatně on, kdo zdůraznil smysl práce v tandemu. Sám na ZUŠ učil sedm let. „Je to pro nás tak podnětné u toho být. Můžeme poodstoupit z té samoty ve třídě a sledovat, jak si vede s naším žákem profesionál.“ V tomto duchu se za pedagogy vyjádřila nejen Eva Lojdová ze Základní umělecké školy v Třebíči.

Stipendijní program uměleckého vzdělání MenArt a Tomáš Netopil

Mentoři si pochvalovali aktivní účast pedagogů ve „vyučovacích“ blocích a s radostí zdůrazňovali, že do pozadí ustoupila ega - důležitá byla samotná práce a pomoc těm, kteří svým výjimečným talentem výrazně vybočují z řady. Více se o nich dozvíte v Reflexích, které obsahují velké množství rozhovorů, postřehů a reportážních zvuků z prvního setkání MenArtu v Kroměříži.

Spustit audio
autor: Renáta Spisarová-Kotík