Proč by mělo Francouze zajímat české divadlo? Odpověď nabízí festival Na skok do Prahy

Deník zloděje, Divadlení spolenčost Masopust
Další podcasty, rozhovory a příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Deník zloděje, Divadlení spolenčost Masopust
0:00
/
0:00

Budování mostu mezi českou a francouzskou divadelní kulturou, o které se už pět let snaží spolek Sněz tu žábu, se letos dostalo do další fáze a to díky druhému ročníku festivalu současného českého divadla a dramatu Na skok do Prahy.

Anis Gras v Arcueil, divadlo Gare au Théâtre ve Virry sur Seine a sídlo Českého centra v rue Bonaparte se staly festivalovými dějišti. Po prvním skromnějším ročníku festivalu Na skok do Prahy přistoupili pořadatelé k ambicióznímu rozhodnutí – přivézt do Francie dva výrazné divadelní soubory. Těmi byly Divadlo Na zábradlí s inscenací Požitkáři a divadelní společnost Masopust s Deníkem zloděje. První festival českého divadla ve Francii si klade za cíl prezentovat současné české divadlo a drama francouzskému publiku ale také institucím a profesionálům z oblasti kultury a umění.

Francouzští divadelníci přistupují k tvorbě více analyticky, konceptuálně, zatímco v českém divadle zase více instinktivně, nebojí se to prožít.

Linda Dušková

Podobně jako jsou v Praze v rámci festivalu Sněz tu žábu každý rok uváděny české překlady francouzských her vybraných na základě veřejné výzvy, v Paříži byly uvedeny české hry ve francouzském překladu. Týkalo se to pětice textů – Starý holky Markéty Bidlasové, Trollové mezi námi Barbory Hančilové, Výmlat Tomáše Vůjtka, V kleci Daniela Vonáška a To léto Ondřeje Novotného. Kompletní text Ondřeje Novotného To léto jako scénické čtení v podání Bastiena Massalonga režírovala Laureline Le Bris-Cep. První festivalový večer zahájilo scénické čtení vybraných úryvků ze čtyř českých her. Tento večer českého dramatu byl plně v gesci režisérky Hélène Bertrand.  

„Každá z těchto her obsahuje druh humoru, který není explicitní a v každé takové humorné narážce se skrývá ještě něco temného, nevyřčeného. To můžeme pocítit zvláště ve hře Tomáše Vůjtka „Výmlat“, kde v dialogu manželského páru můžeme i skrze vtip a narážky vycítit chlad a odcizení obou lidí,“ říká Hélène Bertrand.

Diskuze s tvůrci

Festival Na skok do Prahy také představil osobitá kulturní místa na mapě Paříže. Umělecké centrum Anis Gras, bývalá destilerie z 19. století se jako historický architektonický klenot postavený z nápadných červených cihel vyjímá mezi panelovými domy na předměstí Paříže v Arcueil. Uměleckou organizaci, která prostor spravuje a plní ho umělecký programem, vede ředitelka Catherine Leconte.

„Toto místo nazýváme ‚Místo toho druhého‘, čímž chceme říci, že nevybíráme na základě nějakých konkurzů umělce, kterým pak poskytneme uměleckou rezidenci. Výběr zakládám na osobních setkáních s umělci známými i neznámými. I Linda Dušková byla rezidentkou Anis Gras a díky tomu jsme se mohli blíže seznámit s festivalem, který pořádá v Praze – Sněz tu žábu. A jelikož je Anis Gras místo otevřené mezinárodnímu setkávání, festival na skok do Prahy nám připadala jako ideální příležitost seznámit se s českým divadlem,“ dodává Catherine Leconte.

Umělecké centrum Anis Gras

Festival vyvrcholil představením inscenace Požitkáři pražského Divadla Na zábradlí v multikulturním prostoru Gare au Théâtre ve Vitry sur Seine. V bývalé nádražní budově u stále funkční železniční tratě vzniklo v 90. letech minulého století místo pro tvorbu a setkávání nezávislého mění. V současné době ho společně vedou  Yan Allegret a Diane Landrot.

„Gare au théâtre vždy a velmi často spolupracoval se zahraničními umělci. Patří to tedy k filozofii fungování této kulturní organizace. Někomu může připadat zbytečné přivážet zahraniční divadlo na předměstí Paříže, ale vždy tady byly nějakým způsobem přítomny umělecké vlivy z Magrebu, Afriky, východní Evropy a noha dalších míst. Zahraniční umění je zkrátka součástí toho místa,“ vysvětluje funkci prostoru Yan Allegret.

Jak vzniká dramaturgie festivalu Na skok do Prahy? Jak náročné je vybrat české hry a přeložit je, aby neztratily nic ze své osobitosti? A proč by mělo Francouze zajímat české divadlo? Poslechněte si více v pořadu Reflexe. Divadlo, který vznikal na festivalu Na skok do Prahy.