Problém vyřešíte kreativitou. Mladí designéři vylepšují hračky a učebnice. Koho ocení Designblok?

Designblok 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Designblok 2019

Mezi nejlepší letošní diplomové práce z oblasti produktového designu a módy patří i zvuková hračka Zdeňka Růžičky, teoretická práce o metru Matěje Coufala a interaktivní učebnice fyziky od Vítka Škopa. Společně se sešli v ArtCafé.

Zkouší posouvat zavedené postupy a přicházet s novým řešením starých problémů. Tak by se daly shrnout tři diplomové práce absolventů pražské UMPRUM, které se spolu se sedmadvaceti dalšími diplomkami studentů z různých uměleckých škol uchází o výhru v kategorii Diploma Seleciton v rámci letošního Designbloku.

Zdeněk Růžička se pustil do výroby hračky pojmenované Sounder. Je ze dřeva, funguje jako stavebnice a dětem se za jejich trpělivou práci odmění vydáním zvuku. Ten ovšem není ledajaký – připomíná spíš různé ambientní plochy a dítěti i učiteli ve školce dává prostor pro vlastní interpretaci toho, co slyší.

Sounder má za sebou první testy mezi dětmi od roku a půl do pěti let věku. „Bál jsem se, jestli jednotlivé kousky budou umět vzít do ruky, jak to celé bude držet a jestli pochopí, jak hračka funguje,“ říká Zdeněk Růžička. Výsledky ho ale mile překvapily. Děti automaticky začaly stavět věž a ty starší přišly na to, jak to zařídit, aby věž hrála.

V podobné práci vidí Zdeněk Růžička smysl i do budoucna. „Jestli něco můžeme ovlivnit, tak to, že dětem dáme kvalitní vzdělání. Moje hračka poskytuje prostor ke kreativní práci. A problémy se dají řešit právě díky kreativitě,“ konstatuje.

Pane učiteli, podepisuji petici!

Podobný přístup ke své diplomce zvolil i spolužák Zdeňka Růžičky z Ateliéru grafického designu a nových médií na UMPRUM Vítek Škop. Jeho interaktivní učebnice fyziky pro sedmé třídy pracuje s principem rozšířené reality. Jednoduše řečeno: děti si skrz tablet nebo mobil prohlížejí pracovní listy, které jim díky technologii pod rukama ožívají. Probíranou látku si tak děti vyzkouší doslova na vlastní kůži.

Učebnici, jejíž know-how se dá volně stáhnout z internetu, nyní testuje jedna pražská škola. Vítek Škop se se svým projektem vydal i na výstavu do Londýna a domů si přivezl řadu povzbudivých reakcí. „Výstava se konala v garáži, ale vedle bylo lyceum. Přišel za námi jeden kluk s tím, že podepisuje petici za to, aby se takhle začalo učit na jejich škole,“ usmívá se Škop. I on má z celého projektu radost, právě takto si totiž představuje aktivní práci s tablety či telefony, které dětem jinak často slouží jen pro ubíjení dlouhé chvíle.

Matěj Coufal: Metr

Ani Matěj Coufal, který má se svým kamarádem Eduardem Herrmannem zavedený ateliér, nezakončil svá studia produktového designu další židlí či stolem. Aktuální světovou nadprodukci věcí vyřešil šalamounsky: teoretickou prací na téma metr. Jeho pojednání si tak nyní může každý zájemce pročíst v brožuře v krásných červených deskách. „Dopředu jsem nevěděl, kudy se má práce bude ubírat, takže jsem vlastně zkoumal i sám sebe,“ říká. „Nicméně líbila se mi ta představa, že teorie bude v tomto případně na stejné úrovni jako produkt.“

Všichni tři hosté ArtCafé se shodují na tom, že svými diplomovými pracemi zaskočili pedagogy. Coufal sice dostal jedničku, Škop s Růžičkou si ale z obhajob odnesli dvojku. „Moje práce totálně odbočila od grafiky. Nikdo nevěděl, jak se k tomu postavit, jak to hodnotit, a tak my dali dvojku,“ krčí rameny autor unikátní dřevěné hračky Sounder Zdeněk Růžička.

Designblok | Prague International Design Festival
Výstaviště Praha Holešovice
17. – 21. 10. 2019

Celý rozhovor s mladými designery si můžete poslechnout v kompletním záznamu ArtCafé. O hudební blok se postaral Josef Sedloň.

Spustit audio

Související