Pro batolata nemusí být zásadním milníkem jen první zoubek, ale i první návštěva divadla

25. listopad 2020

Divadlo pro batolata, tedy diváky už od deseti měsíců, ve světě existuje od 80. let a pomalu se začíná etablovat i na českých scénách. Jak takové inscenace vznikají a jak fungují?

Divadlo pro velmi mladé, anglicky Theatre for the Very Young, má své kořeny v italské Bologni konce 80. let. U nás je za první inscenaci považováno Batosnění Moniky Kováčové z roku 2014. Tato specifická divadelní disciplína se od té doby pomalu rozšiřuje po českých divadelních scénách a nejvýrazněji je spojena s festivalem KUK. Ten organizuje Studio DAMÚZA. KUK je první český multižánrový projekt, který cílí především na návštěvníky ve věku od 10 měsíců do 3 let. Do ArtCafé jsme pozvali spoluzakladatelku festivalu KUK, Danielu Nachtmanovou, a režiséra inscenací pro malé diváky, Jiřího Ondru.

fotografie z inscenace Moment! Studia Damúza, festival KUK

Pro herce je velká zkouška, zda udrží pozornost dětí, třeba na úkor šroubku na zemi.
Jiří Ondra

Zmíněné Studio DAMÚZA produkuje představení pro děti, organizuje festival VyšeHrátky a propojuje divadlo a vzdělávání. Daniela Nachtmanová uvedla, že impulzem pro vznik divadelního festivalu KUK bylo i to, že se právě na VyšeHrátkách objevovali rodiče s batolaty, kterým ale program tohoto festivalu nic specifického nenabízel. Přímou inspirací pak pro ni byla návštěva festivalu El Més Petit de Tots v Barceloně, který představuje právě i divadlo pro velmi malé diváky. „Přišlo mi to jako úplně jiný vesmír,“ popsala své očarování Nachtmanová, která pak začala koncept divadla pro nejmenší rozvíjet v Česku. Letošní ročník festivalu KUK, který se měl odehrát v říjnu, byl bohužel zrušen.

Divadlo pro nejmenší může výrazně ovlivnit vkus a vzdělanost

Hosté ArtCafé popsali několik zásadních pozitiv, které přináší chození do divadla s tak malými dětmi. „Máme možnost učit děti i rodiče od velmi útlého věku chodit do divadla. Jde o kombinaci pobavení a vzdělávání,“ upřesnil režisér Jiří Ondra. Divadlo se tak dostává do kultury rodiny velmi brzy. Produkční Nachtmanová k tomu dodala: „Děti tak podvědomě vnímají první setkání s kolektivem a s divadlem.“

Divadlo Lampion, Kladno

Divadlo náročné na improvizaci

„Říká se, že v divadle je každé představení jiné. U batolecího divadla to platí mnohonásobně. Je možné, že vybočí ze struktury,“ vysvětlil režisér Jiří Ondra, když popisoval jeho průběh a dodal: „Nepřestává mě fascinovat, co jsou tak malé děti schopné sledovat. Současně je to pro mě totální svoboda. Jakmile to dává narativní návaznost, jdu od toho. To si v divadle pro dospělé dovolit nemůžu.“

Čtěte také

Možnosti tvorby pro velmi malé diváky bude režisér Ondra prozkoumávat nově i v žánru opery. Na rok 2022 totiž připravuje operní představení pro batolata v Jihočeském divadle. Nepůjde o chronologicky skládané árie, spolu se skladatelem Lukášem Somerem bude Jiří Ondra pracovat zejména s atmosférou. „Opera sama už může být naše téma,“ zvažoval v rozhovoru Ondra.

V Česku se vedle festivalu KUK věnují divadlu pro velmi malé děti i profesionální scény – například Divadlo Minor, Naivní divadlo v Liberci, Divadlo Lampion v Kladně nebo Divadlo Radost a Divadlo Polárka v Brně.

Pořad připravil: Justin Svoboda
Tematickou hudbu vybral: Pavel Zelinka.
Spustit audio

Související