„Příběh dne/s/“ začíná v královéhradecké Galerii moderního umění

Galerie moderního umění v Hradci Králové se po více než dvouleté rekonstrukci otevřela veřejnosti
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Galerie moderního umění v Hradci Králové se po více než dvouleté rekonstrukci otevřela veřejnosti

V Galerii moderního umění v Hradci Králové bude dnes zahájena výstava současné české figurální malby nazvaná „Příběh dne/s/“. Její kurátoři Petr Pokorný a historička umění Petra Příkazská k ní přizvali 18 malířů mladé a mladší střední generace.

„Zajímalo mne, jak pojímá příběh střední generace malířů. Moje krédo bylo, aby to byl příběh, který opravdu můžu zažít, vidět,“ vysvětluje kurátor Petr Pokorný.

Malba generace pod 50 let je rozmanitá ve figurální i abstraktní oblasti. „Vybrali jsme tu část, která zobrazuje přímo figuru, která má vztah k reálnému světu a příběhy jsou dnešní,“ dodává kurátorka Petra Příkazská s tím, že výstava zobrazuje nejen postavy, které se přímo vztahují k současnosti, ale i jejich trápení a radosti.

Výstava, která začíná dnes v 17.00 hodin v Galerii moderního umění v Hradci Králové, prezentuje tvorbu Filipa Černého, Lubomíra Typlta, Zbyňka Sedleckého, Petra Malinu, Igora Grimmicha, Martina Krajce, Tadeáše Kotrby, Jitky P. Nesnídalové, Lenky Pilařové, Adély Jánské a dalších. Výstava bude otevřena do 21. května. Její součástí budou setkání s autory. To první se bude konat pod názvem „Malba dnes“ v úterý 14. března od 17.30 a zúčastní se ho malíři Jonáš Czesaný, Tadeáš Kotrba, Jitka Nesnídalová, Petr Malina a Igor Grimmich.

Hlavní tendencí, která se v současné malbě vyskytuje, je nesvázanost předpisy. Malířské ateliéry na Akademii výtvarných umění učí malbu expresivní i realistickou. Po dlouhé době se opět vrací koláž. „Jak ve významotvorné poloze, tak jako nová barva. Zbyněk Sedlecký používá novinové papíry, Tomáš Jetela zpracoval koláž knih jako diplomovou práci, Jana Vojnarová zapojuje do svých maleb koláž. Nové je propojování kresby a malby, kresební pastel je v malbě přiznán,“ říká kurátorka.

Za největší objev oba kurátoři shodně označují autorku Adélu Jánskou, která nestudovala v Čechách, ale u Františka Hodonského v Banské Bystrici. „V pražské skupině autorů není vůbec známá, přitom její obrazy jsou vynikající,“ upozorňuje Petra Příkazská.