Při vedení divadla mi pomáhá, že jsem tvůrce, který má vášeň pro čísla, říká Martin Glaser z Národního divadla Brno
Nejdříve se vydal cestou přírodních věd, pak ale vystudoval DAMU a už během studií začal pracovat jako režisér Jihočeského divadla. Dnes stojí v čele Národního divadla Brno. Vedle ředitelování Martin Glaser stále režíruje. Jak skloubit manažerskou práci s uměleckou praxí? Co obnáší vedení jednoho z největších tuzemských divadel? O tom se s ním ve Vizitce bavila Veronika Štefanová.
Každý den po obědě procházka po lese, to je koronavirový program ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera. „Mám na nich čas přemýšlet o tom, čeho se nám v divadle podařilo dosáhnout, jestli to všechno mělo smysl a jak budeme pokračovat dál,“ řekl ve Vizitce. Zároveň přiznal, že si musí dávat pozor na to, co říká. Před časem – v době, kdy po pandemii nebylo vidu ani slechu – totiž prohlásil, „že by nám na světě bylo líp, kdyby větší část z nás zalezla jednou za rok někam do lesa a přemýšlela o tom, co dělá.“
Ani jeden ze tří souborů Národního divadla Brno v tuto chvíli nemůže hrát, Janáčkova opera, Mahenova činohra i Reduta jsou zavřené. Pro divadlo to znamená velké finanční ztráty: jen na vstupném je to měsíčně 8 milionů korun. „Národní divadlo Brno má v současné době velmi silnou pozici a naštěstí i radní si uvědomují, že taková instituce je těžkotonážní parník. Když teď zatáhneme za záchrannou brzdu, zastavíme se až někdy v prosinci. Rozjeli jsme hodně aktivit na dlouhou dobu dopředu. Věřím ale, že to letos zvládneme a že si ministryně financí Schillerová odpustí poznámky, že když vidí ministra kultury, je jí úzko, protože určitě bude chtít peníze,“ konstatuje. „Tato společnost je založená na přerozdělování dotací. Proč by kultura, která se podílí dvěma procenty na hrubém domácím produktu, na ně neměla mít nárok?“
Chtěl bych, aby kolegové riskovali
Martin Glaser je ze svého titulu rovněž ředitelem dvou mezinárodních festivalů pořádaných brněnským divadlem. Operní Janáček Brno je držitelem International Opera Awards, již každoročně získávají výjimečné operní počiny či aktivity. Na činoherním Divadelním světě se zase představily renomované a nejen evropské divadelní soubory, například Odin Teatret Eugenia Barby nebo Nowy Teatr pod vedením Krzysztofa Warlikowskeho.
Ředitel divadla je funkce manažerská a producentská. V čem Martin Glaser spatřuje kreativní potenciál ředitelování? „Při mé práci mi pomáhá nejen vášeň pro čísla, což já jako původně přírodovědec mám, ale i to, že jsem tvůrce. Myslím, že jsem mostem pro kolegy umělce a kolegy v řídícím a technickém zázemí. Divadlo není továrna na rohlíky, přesto se všechny ty procesy a pravidla nastavovat musí.“
Zároveň říká, že jeho styl není hra na jistotu. „Nechtěl jsem být ředitel, který svým zaměstnancům říká, že toto představení se do tohoto typu instituce nehodí anebo že by na něco přišlo málo lidí. Zatím jsem tu mohl být v roli člověka, který kolegům dává odvahu a motivuje je, aby trochu riskoval a nešli cestou úplné jistoty.“
Jak vnímá slovo „Národní“ v názvu divadla? Co podle něj znamená v divadle dělat „velkou činohru“? Jaké premiéry a tituly chystá Národní divadlo na příští sezonu? Jak to vypadá s festivalem Janáček Brno? A věří Martin Glaser v moc divadla? Poslechněte si celou Vizitku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.