Preparovaná horna Petra Cíglera i semi-improvizovaná kompozice avantgardního Alvina Currana

13. březen 2022

Co má úspěšný český vědec z Prahy, o volných chvílích skladatel, Petr Cígler společného s o čtyřicet let starším Alvinem Curranem, americkým umělcem, který dlouhé roky žije v Římě? Kromě kompoziční práce originálních parametrů také to, že se občas ocitnou v jednom čase na stejném místě. Tím byl v roce 2021 festival Ostravské dny, kde byli oba účastni provedení svých skladeb. 

Futurissimo s dvěma rozhlasovými premiérami skladeb se odehrává v industriálních prostorách Ostravy: v bývalé elektrárně Trojhalí Karolina, kde hrála PKF- Prague Philharmonia a na Dole Hlubina, kde si s členy Ostravské bandy zahrál v tomto případě i klavírista Alvin Curran.

„Hornový koncert jsem chtěl napsat už léta. Ten nástroj velmi dobře znám jako hráč. Samotné kompozici předcházely dvě studie pro lesní roh a jen jsem čekal na vhodnou příležitost, kdy materiál mohu využít. Nabídka přišla z Ostravy. Svým obsahem posouvá tradiční pojetí lesního rohu do jiné roviny – nejedná se o virtuózní skladbu v klasickém duchu, využívám specifik ladění tohoto nástroje. Píšu v mikrointervalech a horna je z tohoto hlediska naprosto rajský nástroj“.

Petr Cígler a Alvin Curran

Petr Cígler napsal koncert pro vynikajícího hornistu a také dirigenta Ondřeje Vrabce, který nástroj během hry postupně „skládá“, používá techniku zpívaných tónů, hraje si s odchylkami v ladění a tím vytváří poetické napětí mezi sólovým nástrojem a orchestrem. Úspěch provedení podpořilo i nastudování třívětého Hornového koncertu významným německým dirigentem Rolandem Kluttigem. Více v rozhovoru se skladatelem Cíglerem na úvod Futurissima.

Alvin Curran  vytváří hudbu s čímkoli, kýmkoli, kdekoli, kdykoli a činí tak od roku 1965 jako spoluzakladatel skupiny Musica Elettronica Viva, tvůrce projektu Maritime Rites - hudba provozovaná na vodě a okolo ní, radio-artu Crystal Psalms, který byl rozhlasem simultánně vysílán z šesti států, šestihodinového klavírního cyklu Inner Cities, dále také jako instalační umělec a v rámci četných spoluprací s předními skladateli, improvizátory, tanečníky, s rozličnými žesťovými soubory, volnými improvizátory a rozhlasovými producenty z celého světa. Ve Futurissimu uslyšíme jeho skladbu z 90. let Čím se tato noc liší od všech ostatních, ke které „pro Ostravu“ připojil improvizovaný, obligátní part složený z konkrétních zvuků z jeho rozsáhlé digitální sbírky, kterým doplňuje nově zaranžovanou verzi díla pro smyčcový orchestr. „Toto provedení věnuji památce mého celoživotního přítele Frederica Rzewského“, nechal se slyšet nesmírně činorodý Alvin Curran, který letos oslaví 84 let.

Spustit audio