Premiéra současné polské komedie na Vltavě

02451308.jpeg

Komedie současného polského dramatika Michała Walczaka zkoumá, se značnou dávkou ironie, herecké povolání na cestě mezi „velkým uměním“ a zábavním průmyslem – zdánlivými protipóly, které mají v jádru víc společného než by se na první pohled zdálo. Amazonii nastudovala režisérka Natália Deáková s herci Zuzanou Kajnarovou, Janem Plouharem, Zuzanou Onufrákovou, Václavem Neužilem, Michalem Novotným, Martinem Fingerem a Jiřím Plachým.

Mundek: Já chci pravdu, rozumíš, překračovat hranice, něco lidem sdělovat, nutit je k přemejšlení! Ale já jim to ještě naservíruju, uvidíš. Já jim všem ještě ukážu. Budu vostrej jako břitva! ...Jéžiš, teď si určitě myslíš, že jsem nějakej frustrovanej kretén...

Mundek s Anetou jsou absolventi oboru herectví na Divadelní akademii. Když studovali bylo jejich snem dělat divadlo, nebo dokonce Divadlo – být kreativní, pravdiví a burcující. Jenže dobré angažmá nepřichází a z něčeho je potřeba zaplatit účty a nakoupit… Mundek si přivydělává jako živá reklama na pivo v kostýmu půllitru, Aneta zkouší štěstí v konkursu na nekonečný seriál. A uspěje!

02451333.jpeg

Ale ani první honorář klid do vztahu nepřináší – Anetu natáčení semílá každodenními provozními nároky, ovzduším i okruhem lidí, kteří se motají kolem, Mundek dál po nocích hraje Zaklínače a sní o umělecké svobodě. Dokud jednou nepotká na ulici Franku, která ho seznámí s „nezávislým intelektuálem“, Jurkem, hluboce pohrdajícím většinovým vkusem a seriálovými zaprodanci. Okouzlen Jurkovou zásadovostí a názory na tvorbu, vydá se Mundek spolu s ním a Frankou objevovat nejen ryzí umění, ale především sebe sama a skryté hlubiny vlastní duše. Ale je tahle cesta skutečně tak čistá, upřímná a tvůrčí, jak se na první pohled zdála?

V Amazonii z roku 2009 čerpá Walczak z prostředí sobě blízkého - zkoumá divadlo a herecké povolání rozkročené mezi „velkým uměním“ a zábavním průmyslem. Kde leží hranice mezi „uživit se“ a „zaprodat se“? A nejsou příliš velká slova o hloubce duchovního prožitku a neposkvrněné tvorbě mající obsáhnout podstatu vesmíru jen zástěrkou pro nedostatek invence a neschopnost obstát v té značně nespravedlivé a přízemní realitě? Autor nazírá problematiku s humorem a velkou nadsázkou, žádnou z postav nijak nešetří a ukazuje, že pokrytectví a prázdné pojmy nepadají z nebe, ale tvoříme je my sami tam, kde našemu konání schází skutečný obsah.

Michał Walczak se narodil roku 1979 v Sanoku a v současnosti patří k nejplodnějším a nejúspěšnějším polským dramatickým autorům. Je autorem půldruhé desítky her, jež jsou překládány a s úspěchem inscenovány po celé Evropě a za něž získal řadu ocenění. U nás byly doposud uvedeny jeho hry Pískoviště (roku 2007 v Divadle Na zábradlí), Cesta dovnitř pokoje (roku 2008 formou scénického čtení v Dejvickém divadle) a Lov na losa (roku 2010 formou scénického čtení v Divadle na Vinohradech a roku 2011 v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích). Amazonii se chystá uvést sdružení Buranteatr v brněnském Stadionu v říjnu tohoto roku. Text Amazonie vyšel v roce 2010 v českém překladu Jiřího Vondráčka (který přeložil i ostatní u nás inscenované Walczakovy texty) knižně jako součást výboru současné polské dramatiky vydaného pod názvem Čtyři polské hry.

Po odvysílání najdete inscenaci k poslechu po dobu jednoho týdne na stránce Hry a literatura ve streamu.