Premiéra současné polské komedie na Vltavě

6. říjen 2011
Hra pro tento večer

Komedie současného polského dramatika Michała Walczaka zkoumá, se značnou dávkou ironie, herecké povolání na cestě mezi „velkým uměním“ a zábavním průmyslem – zdánlivými protipóly, které mají v jádru víc společného než by se na první pohled zdálo. Amazonii nastudovala režisérka Natália Deáková s herci Zuzanou Kajnarovou, Janem Plouharem, Zuzanou Onufrákovou, Václavem Neužilem, Michalem Novotným, Martinem Fingerem a Jiřím Plachým.

Mundek: Já chci pravdu, rozumíš, překračovat hranice, něco lidem sdělovat, nutit je k přemejšlení! Ale já jim to ještě naservíruju, uvidíš. Já jim všem ještě ukážu. Budu vostrej jako břitva! ...Jéžiš, teď si určitě myslíš, že jsem nějakej frustrovanej kretén...

Mundek s Anetou jsou absolventi oboru herectví na Divadelní akademii. Když studovali bylo jejich snem dělat divadlo, nebo dokonce Divadlo – být kreativní, pravdiví a burcující. Jenže dobré angažmá nepřichází a z něčeho je potřeba zaplatit účty a nakoupit… Mundek si přivydělává jako živá reklama na pivo v kostýmu půllitru, Aneta zkouší štěstí v konkursu na nekonečný seriál. A uspěje!

02451333.jpeg

Ale ani první honorář klid do vztahu nepřináší – Anetu natáčení semílá každodenními provozními nároky, ovzduším i okruhem lidí, kteří se motají kolem, Mundek dál po nocích hraje Zaklínače a sní o umělecké svobodě. Dokud jednou nepotká na ulici Franku, která ho seznámí s „nezávislým intelektuálem“, Jurkem, hluboce pohrdajícím většinovým vkusem a seriálovými zaprodanci. Okouzlen Jurkovou zásadovostí a názory na tvorbu, vydá se Mundek spolu s ním a Frankou objevovat nejen ryzí umění, ale především sebe sama a skryté hlubiny vlastní duše. Ale je tahle cesta skutečně tak čistá, upřímná a tvůrčí, jak se na první pohled zdála?

V Amazonii z roku 2009 čerpá Walczak z prostředí sobě blízkého - zkoumá divadlo a herecké povolání rozkročené mezi „velkým uměním“ a zábavním průmyslem. Kde leží hranice mezi „uživit se“ a „zaprodat se“? A nejsou příliš velká slova o hloubce duchovního prožitku a neposkvrněné tvorbě mající obsáhnout podstatu vesmíru jen zástěrkou pro nedostatek invence a neschopnost obstát v té značně nespravedlivé a přízemní realitě? Autor nazírá problematiku s humorem a velkou nadsázkou, žádnou z postav nijak nešetří a ukazuje, že pokrytectví a prázdné pojmy nepadají z nebe, ale tvoříme je my sami tam, kde našemu konání schází skutečný obsah.

Michał Walczak se narodil roku 1979 v Sanoku a v současnosti patří k nejplodnějším a nejúspěšnějším polským dramatickým autorům. Je autorem půldruhé desítky her, jež jsou překládány a s úspěchem inscenovány po celé Evropě a za něž získal řadu ocenění. U nás byly doposud uvedeny jeho hry Pískoviště (roku 2007 v Divadle Na zábradlí), Cesta dovnitř pokoje (roku 2008 formou scénického čtení v Dejvickém divadle) a Lov na losa (roku 2010 formou scénického čtení v Divadle na Vinohradech a roku 2011 v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích). Amazonii se chystá uvést sdružení Buranteatr v brněnském Stadionu v říjnu tohoto roku. Text Amazonie vyšel v roce 2010 v českém překladu Jiřího Vondráčka (který přeložil i ostatní u nás inscenované Walczakovy texty) knižně jako součást výboru současné polské dramatiky vydaného pod názvem Čtyři polské hry.

Po odvysílání najdete inscenaci k poslechu po dobu jednoho týdne na stránce Hry a literatura ve streamu.

Spustit audio