Premiéra nové inscenace Smetanovy Libuše v Národním divadle. V roli bájné kněžny se představí Dana Burešová
Smetanova Libuše je jedním ze symbolů české národní kultury. Nikdy se neměla stát součástí běžného operního repertoáru a dodnes je uváděna téměř výhradně při slavnostních, nebo jiných mimořádných příležitostech. Novou inscenací si Národní divadlo připomíná 100. výročí české státnosti.
Režie se ujal sám ředitel první české scény, Jan Burian. Ten se v Libuši rozhodl akcentovat především téma svornosti.
Je to obsaženo v hudbě, ale i v divadelní formě toho díla. Svornost – jako jedna z nejdůležitějších podmínek pro zachování a rozkvět české společnosti. Není to opera historická, ale mytologická. A mýty jsou něco, co si lidé na základě nějaké tradice a paměti vytvářejí, aby si připomínali, co je spojuje a co zakládá podstatu jejich společné existence. V inscenaci vycházíme z principu různě vznikajících a zanikajících obrazů, jsme inspirováni tak trochu modem tak zvaných živých obrazů, které byly kdysi velmi populární. A je to inscenace i scénograficky velmi bohatá. Hraje tam zkrátka všechno, co Národní divadlo umí.
Jan Burian
Taktovky se při slavnostní premiéře ujme hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink, pro kterého je nastudování tohoto díla svátkem, ale zároveň i velkou zodpovědností: „Napadají mne podobná lehce patetická slova, ale ono to tak ve spojení s Národním divadlem vždycky je. Od roku 1881 je zde toto dílo vlastně nepřetržitě na repertoáru a pro každou generaci je těžké se s ním vyrovnat. Zároveň je to ale taková milá povinnost. A je zde také výborná Smetanova partitura. Přes všechen patos nesmíme zapomenout, že ta hudba je nejen pompézní, slavnostní, ale je tam řada nádherných intimních momentů, které jsou pro každého interpreta velmi zajímavé.“
Dirigent Jaroslav Kyzlink inicioval také vytvoření nového provozovacího materiálu tohoto slavnostního Smetanova díla. „Archiv Národního divadla připravil reprint, který respektuje dnešní vizuální podobu, která je pro adekvátní provádění toho díla potřebná. Zároveň jsme tam naši řadu neopravených a vlastně zajímavých chyb, které se během let zvláštně tradovaly, a snažili jsme se je jakoby očistit. Chtěli jsme udělat i tu partituru barevnou, jak kdysi mohla zaznít, a zároveň respektujeme pěveckou složku, aby se mohla prosadit “.
V titulní roli se o premiéře představí sólistka Opery Národního divadla, sopranistka Dana Burešová. Libuši vnímá jako zcela zásadní umělecký úkol: „Nedá se hloubkou myšlenky srovnat s žádnou rolí, kterou jsem dosud zpívala. My cítíme Libuši pořád jako tu legendární postavu, která vyvěštila národu, že nikdy neskoná. A to je to nedůležitější poslání i tohoto díla.“
Jevištním partnerem Dany Burešové v roli Přemysla je basbarytonista Adam Plachetka. Je to jeho první ucelená role smetanovského repertoáru, kterou zpívá na jevišti. „Mám velké očekávání sám vůči sobě, jak to dopadne, ale myslím si, že ta role zapadá do toho, kam se teď hlasově posouvám.“
Kromě Dany Burešové a Adama Plachetky se v premiéře Smetanovy Libuše v Národním divadle v pátek 14. září 2018 představí Maria Kobielska jako Krasava, František Zahradníček jako Chrudoš nebo Jaroslav Březina jako Štáhlav. Na inscenaci se dále podílejí scénograf Daniel Dvořák, kostýmní výtvarnice Kateřina Štefková a sbormistr Pavel Vaněk.
Nejposlouchanější
Viktorín Šulc: Etuda z odvrácené strany. Alois Švehlík a Vladimír Dlouhý na stopě brutálnímu vrahovi
-
Paní Svět. Josef Somr, František Němec a Václav Postránecký v tragikomedii Karola Sidona
-
Léon Bloy: Chudá žena. Nezapomenutelnou a vznešenou dceru bídy čte Jan Kanyza
-
Walter Isaacson: Einstein – Jeho život a vesmír. Výběr z životopisu jednoho z nejvýznamnějších vědců
-
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Ženitba. Komedie s Ivou Janžurovou, Danou Medřickou a Jiřím Sovákem