Přehlídka animovaného filmu představuje 50. léta jako pestrou dobu

5. prosinec 2013

Přehlídka animovaného filmu (PAF) v Olomouci je festival s programem na pomezí animace (filmu), mediálních studií a vizuálního umění. Její 12. ročník proběhl od čtvrtka 5. prosince do neděle 8. prosince 2013. Dva nejvýznamnější hosté akce, Ernest Edmonds a Takeshi Murata, přišli do vysílání Čajovny.

Čajovnu jsme ve čtvrtek 5. prosince vysílali živě přímo z místa konání.

Americký animátor a vizuální umělec Takeshi Murata si vytvořil vlastní techniky „elektronické malby“ pomocí glitchů a počítačových chyb, ale pracuje i s klasickou animací a citacemi archetypů z dějin filmu.

Ernest Edmons je britský průkopník počítačově generovaných filmů a animací. Původně vystudoval matematiku a filosofii, od konce 60. let 20. století se věnuje počítačem řízeným animovaným obrazům. Tvorbou se zabývá i jako teoretik. Přehlídka mu věnuje sekci příznačně nazvanou PAF: Kult.

03017662.jpeg

Hlavní programovou sekci Pestrá padesátá dramaturgicky připravil Pavel Ryška, který se zaměřil na připomenutí pozapomenutých vrstev československé vizuální kultury. Představil např. práci kreslíře Jaroslava Maláka, který se od tendenční satiry propracoval k vynalézavým vizuálním metaforám animovanému filmu. Další programový blok Pestrých padesátých sledoval padesátkový vývoj od propagandy k reklamě, karikatury „západnických” módních výstřelků a kulturně politické tažení proti „falešné romantice” příběhů z Divokého západu, ale také rukodělné doplňky páskovské módy, inspirované ilustrovanými romány a filmem.

autor: Pavel Sladký
Spustit audio