Pražský komorní balet uvádí projekt mladých choreografů Occamova břitva

10. prosinec 2013

Occamova břitva – to je název projektu na podporu mladých českých a slovenských choreografů, který inicioval Pražský komorní balet.

V letošním prvním ročníku dostali příležitost se představit mladí choreografové ze souboru Nikol Šneiderová a Šimon Kubáň a student HAMU Palo Kršiak, kteří svoje práce připravovali pod odborným vedením umělecké vedoucí Pražského komorního baletu Hany Polanské Turečkové.

Hlavními kritérii byla přesnost, jednoduchost výpovědi, jasnost tématu a úspornost. Výsledky jejich práce mohou diváci zhlédnout v Divadle Ponec.

„Occamova břitva je princip logické úspornosti. Je to pojem z filozofie a je to myšleno symbolicky – je to úderný název a apeluje na čistotu, na osekávání zbytečných věcí, které do tanečního umění nepatří. Fyzický pohyb je o čistotě výrazu, symbolu i o vizuální čistotě a o jakési jednotnosti díla,“ říká Hana Polanská Turečková.

Nikol Šneiderová přispěla do projektu svojí choreografií Intelektuál. „Vůbec není jednoduché říct, kdo intelektuál je,“ přiznává. „Každá země si ten pojem vysvětluje svým způsobem. Mně je asi nejbližší to pojetí, že to nemusí být člověk s diplomem, ale někdo, kdo většinu věcí řeší uvnitř sebe a některé se ani nedostanou ven.“

Šimon Kubáň našel pro svůj duet Second Chapter inspiraci mimo jiné u Paula Coelha. Zajímá ho strach z neznámého, nejistoty, změny. „Celá choreografie spěje ke svobodě. Člověk, i když žije ve svobodném, demokratickém světě, je svazován systémem. Úplně svobodní nebudeme nikdy,“ myslí si choreograf.

Student HAMU Palo Kršiak vytvořil choreografii pro sedm tanečníků pod názvem Eros. „Je to hodně o vášni, to mi asi v tanci chybí. Zpracovávám lásku i trošku zvráceně. Je to vlastně krátkometrážní sci-fi balet o lásce,“ uzavírá Palo Kršiak.

autoři: Marina Feltlová , Helena Petáková
Spustit audio