Pražský kat znovu ve formě. Němý snímek režiséra Rudolfa Měšťáka prošel očistným procesem
Film Pražský kat z roku 1927 byl pod rukama zkušených odbornic Jany Přikrylové a Evy Urbanové z Národního filmového archivu z dostupných materiálů zrekonstruován do své původní podoby a následně zrestaurován. Dobrodružný příběh zrady, chamtivosti, lásky a pomsty se slavným zápasníkem Gustavem Frištenským v hlavní roli se tak v novém kabátě může znovu vydat přes plátna kin ke svému publiku.
Filmová kritika ve své době nepřijala snímek příliš nadšeně, mezi lidmi ale zabodoval. Všichni unisono se pak shodli na perfektním výkonu populárního siláka. „To, co od něj filmaři očekávali, splnil. Lezl po skalách, zvedal náklady, jezdil na koni, do své role dobře zapadl. Horší to už bylo s představiteli dalších postav. Třeba Marie Kalmarová coby zamilovaná Apolenka příliš lomila rukama. Byla ale pohledná, berme to tak, že jako hezké děvče se ve světě kinematografie pouze mihla a dál se filmu moc nevěnovala. Budiž jí to tedy odpuštěno,“ smějí se filmové historičky a restaurátorky.
V rámci rešerší v úvodní části restaurace objevovaly i autentická místa, kde se natáčelo, především na hradě Zvíkov, v jeho podhradí a na pražské Malé Straně. Dostaly se dokonce až k historickému klepadlu, které je umístěné na jedné z bran dnešní francouzské ambasády v Praze.
Jako letité praktičky pak dámy vyzdvihují metodu fotochemického restaurování filmů. „Je sice pracnější a časově náročnější než digitální, výsledek je ale přirozenější. Nevzniká tu například vizuální zploštění, jaké se může vyskytnout při výhradním použití digitálních technologií,“ nedají na „svoji“ metodu dopustit. I proto se při práci na znovuzrození Pražského kata vydaly právě touhle cestou.
Související
-
Jak se vrací krása filmům? Je to složité, drahé, ale stojí to za to
Cyklus o cestách českých snímků z krabice přes laboratoř zpátky na plátna se na příkladu čtyř legendárních titulů věnuje problémům a specifikům jejich digitální záchrany.
-
Zrestaurovaný film Ucho jede do Benátek – rozhovor s ředitelem NFA Michalem Bergantem
Dáme slovo řediteli Národního filmového archivu Michalu Bregantovi. Právě NFA totiž stojí za digitální restaurací filmové perly Ucho, která jede na festival v Benátkách.
-
Současná hudba nás učí nově vnímat rané němé filmy. NFA právě nabízí jejich výběr online
Projekt A Season of Classic Films přináší online ke zhlédnutí výběr zrestaurovaných filmových kopií v doprovodu současných hudebníků.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.