Pražské křižovatky překračují běžný rámec divadla. Představí tvorbu Rodriguese, Hermanise i Michaila Baryšnikova jako herce

28. září 2018
Brodsky Baryshniko - New Riga Theatre

Platforma pro progresivní činohru a mezižánrové projekty, to je festival Pražské křižovatky, který je věnován politickému a divadelnímu odkazu Václava Havla. Letos se na něm představí například nizozemská skupina De Warme Winkel nebo původem ruský tanečník a herec Michail Baryšnikov. Festival, který pořádá Národní divadlo, se usídlí ve všech prostorách Nové scény, v samotném závěru i ve Stavovském divadle.

Divadlo může aktivizovat i připomínat, může být prostředkem ke zdůraznění lidských práv, který zároveň vybízí k toleranci mezi lidmi. To jsou hodnoty, za nimiž stál Václav Havel, jehož odkaz vznik festivalu inspiroval. Loňský ročník přesvědčil o tom, že divadlo může být politickým a společenským aktem ve smyslu vyjadřování se k aktuálnímu dění. Představila se na něm celá řada osobností evropského divadla, které do Prahy přijely diskutovat nejen o divadle ve svých zemích, ale také o politické a společenské situaci, která ne vždy přispívá ke svobodné umělecké tvorbě. Letos tomu nebude jinak, potvrdila jedna z dramaturgyň festivalu Marta Ljubková.

Sigrid Merx z univerzity v Utrechtu pohovoří o současném politickém divadle, o kterém v České republice zatím mnoho nevíme. Přednášku bude mít i Stephen Duncombe, profesor mediálních a kulturních studií na Newyorské univerzitě, který se věnuje vztahu umění a aktivismu. Zkoumá, jak se tyto dvě sféry ovlivňují a jak si můžou pomáhat, aby lépe komunikovaly se svým publikem.
Marta Ljubková

Gavrilo Princip - De Warme Winkel


Festival zahájí představení inscenace Gavrilo Princip nizozemského souboru De Warme Winkel. Člověk, který zatřásl dějinami 20. století se zde stává divadelním tématem.

Osud Gavrila Principa byl spojen s Balkánem, ale zároveň s naší zemí, kde jeho život skončil. A najednou přijíždí někdo, kdo se na něj dívá jako na nějaký kulturní nebo politický archetyp. Na inscenaci mě baví, že soubor ji inscenuje jako příběh člověka, který odstartoval dějiny 20. století a zároveň se stal hrdinou dalších příběhů. A s těmi všemi De Warme Winkel polemizuje.

Marta Ljubková

Gavrilo Princip - De Warme Winkel

Z Portugalska přijede Národní divadlo královny Marie II. s inscenací If a Window Would Open režiséra Tiaga Rodriguese. Ten v ní moderně využívá předtočené projekce v kontrastu k živé herecké interakci. Jeden z nejuznávanějších divadelníků současnosti a letošní držitel Evropské divadelní ceny pátrá po kořenech pravdy soukromé i veřejné a táže se mimo jiné po dnešní roli médií.

Téma komunikace, pravdy a zároveň neherce – dítěte – ve své performanci exponuje divadelník Ant Hampton. Crazy But True je tříhodinová konference expertů, jejichž poznatkům se naslouchá s fascinací, uhranutím a překvapením, že tito experti jsou děti. O tvorbě Ant Hamptona mluvila dramaturgyně Sodja Lotker.

Ant Hampton je britský umělec, který měl dříve soubor Rotozaza a který je známý tím, že dělá hodně alternativní formáty na pomezí divadla, instalace, intervence a textového divadla. Hodně často pracuje s autentickým materiálem a rád ho zpracovává do jiných forem.


Sodja Lotker

Crazy But True

Festival vyvrcholí 6. a 7. října představením Brodskij/Baryšnikov ve Stavovském divadle. Je to sólová inscenace založená na básních nositele Nobelovy ceny za literaturu Josifa Brodského v podání Michaila Baryšnikova a v režii Alvise Hermanise, uměleckého šéfa Nového divadla v Rize.