Pravidla lži: nemocný svět v uzavřeném prostoru

5. leden 2007

Dokumentarista Robert Sedláček zaujal snímky zkoumajícími naléhavé společenské problémy doby. Zatím nejvýznamnější je jeho trilogie Tenkrát, věnovaná trvání a pádu socialismu - příčinám, proč se minulému režimu dostávalo u mnoha občanů tiché podpory či smířlivé pasivity. Autorský snímek Pravidla lži sice nezapře Sedláčkovu praxi dokumentaristy, nicméně ji výrazně překračuje. A naštěstí se nedrží ani obvyklých schémat příběhů odehrávajících se v uzavřených komunitách. PODÍVEJTE SE UVNITŘ NA TRAILER!

Chlapsky drsná expozice Pravidel lži představuje skupinu narkomanů, kteří se dobrovolně zřekli svobody a na rok se izolovali v odlehlém statku na Šumavě, aby se zbavili drogové závislosti. Děj "rozhýbává" nový příchozí Roman, jehož vzájemné stýkání i potýkání s ostatními nabízí příležitost seznámit se s dalšími aktéry i se svéráznými tvrdými pravidly zvláštní léčebny, kterou řídí trojice terapeutů. Minulý život, kterého se členové skupiny chtějí definitivně zbavit (někteří ale mají jiné motivy, než jen překonání drogové závislosti), se však neodbytně vrací - ve znepokojivých snech, nečekaných setkáních, vzpomínkách a snad i ve výčitkách svědomí. Tyto nechtěné, ale naléhavé návraty, naznačené flashbacky, znesnadňují život jednotlivců i celého společenství - brání protagonistům v plnému podřízení se režimu léčebny a odhalují činy, jež měly zůstat skryty či zapomenuty.

Pravidla lži

Sedláček vypravuje příběh jakoby suše, lineárně; zároveň však zkoumavě proniká do ledví svých hrdinů. Vedle dramatických konfliktů k tomu využívá zejména expresivně pojaté skupinové terapie. V příběh se tak umně splétá kriminální zápletka s psychodramatem, aniž jedno uvírá prostor druhému. Autor dokáže odlišit charaktery a věrohodně navodit jejich vzájemná střetnutí, jimž dodává výmluvný akcent ponuré prostředí šumavského statku - tu tísnivé, jindy naznačující naději.

Pravidla lži

Jak příběh postupuje, zvolna v nás sílí i pocit, že toto podivné společenství narkomanů je jakousi metaforou stavu společnosti; potrvá ještě velmi dlouho, než se očistí od lží, násilí a podvodů, byť spáchaných kdysi dávno. Nic na tom nemohou změnit pravidla naroubovaná zvenčí, ať je třeba v nejlepší vůli uplatňují sebeobratnější "terapeuti". K novému životu a vnitřnímu řádu by měl dospět každý sám. Pokud je toho vůbec schopen. Toto je však ve filmu přítomno jakoby v druhém plánu, spíš v tušené, nenápadně budované podvědomé poloze; autor nikomu nic nevnucuje. Pravidla lži věru nejsou moralitou, nehrozí zvednutý ukazovák. Co zůstává především, je napínavý příběh - psychothriller sevřený omezeným prostorem a časem.

Pravidla lži

K vytvoření adekvátní atmosféry podstatně přispívá dynamická kamera Petra Kozlovského, která pohyblivým způsobem snímání umocňuje děje i podtexty (výtečně zvládnuté flashbacky, působivý rituál loučení ve sklepě aj.). Za pozornost stojí i pozoruhodné herecké výkony; těžko přitom určit, které role tu jsou "hlavní" a které vedlejší; zejména mužské postavy (Jiří Langmajer, David Švehlík, Jaroslav Plesl, Jan Budař, Igor Chmela, Jaromír Dulava i další) jsou ztvárněny přesvědčivě, režisér dokázal vytvořit z herců jednotný tým, v němž jsou výkony ve vzácném souladu. Trochu rušivě působí snad jen některé příliš rozsáhlé a zbytečně patetické promluvy (týká se to hlavně dialogů vložených do úst terapeutům).

Pravidla lži

Robert Sedláček se představil jako nadějný autor s názorem - na život, morálku i tvorbu.

Pravidla lži

Související odkazy: oficiání stránky filmu, ČSFD (flash trailer), Bontonfilm

Pravidla lži, ČR 2006, 119 min.

Režie a scénář: Robert Sedláček, producent: Radim Procházka, dramaturgie: Jan Gogola, kamera: Petr Koblovský, zvuk: Martin Večeřa, střih: Matouš Outrata, architekt: Markéta Chludová, hudba: Tomáš Kympl, výtvarník: Tomáš Chlud
Hrají: Jiří Langmajer, David Švehlík, Petra Jungmanová, Klára Issová, Martin Trnavský, Martin Stránský, Igor Chmela, Jaroslav Plesl, Jaromír Dulava, Jan Budař, David Novotný, Jana Janěková ml., Eva Vrbková, Kristina Chrástová, Josef Cisár, Zuzana Fialová a další.

autor: Agáta Pilátová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.