Praha Jiřího Boudy – po vodě, po souši a po kolejích

00503941.jpeg
00503941.jpeg
To, že Muzeum hlavního města Prahy otevřelo počátkem týdne výstavu grafik a několika obrazů malíře, grafika a ilustrátora Jiřího Boudy nazvanou „Praha Jiřího Boudy / Po souši, po vodě a po kolejích“, není žádná náhoda.

Jiří Bouda, totiž se svou ženou po řadu let restauroval jeden ze zdejších pozoruhodných exponátů – Langweilův model Prahy a jako příznivce historie dopravy a obdivovatel železnice se podílel také na ztvárnění modelů dopravních prostředků pro výstavu o století pražské hromadné dopravy.

Syn známého malíře a grafika Cyrila Boudy, sice vystudoval Státní grafickou školu a po ní i pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou u profesora Karla Svolinského, ale láska k lokomotivám a železnici vůbec přivedla Jiřího Boudu až do Českých státních drah, kde nějaký čas pracoval jako signalista ve stanici Praha - Bubeneč.

Zmizelé koleje, historické viadukty i trolejbusy

Výstava (otevřená do do 16. února 2014) se zaměřuje zejména na tvorbou Jiřího Boudy spojenou s hlavním městem Prahou. Několik cyklů barevných litografií s tématikou pražského kalendáře, pražských mostů, karlínského viaduktu či nádraží Praha-Těšnov doplňují práce s volnými pražskými náměty a grafiky z prostředí pražských nádraží. Pozoruhodně detailně propracované grafické listy zachycují mnohdy zmizelé pražské reálie a navozují atmosféru vzpomínání ‒ například na časy, kdy se z Prahy do Nymburka odjíždělo z výstavného novorenesančního nádraží Praha-Těšnov.

00829616.jpeg

Složení exponátů na výstavě odráží dlouholetý zájem Jiřího Boudy o svět techniky a zejména železnice. Praha coby město protkané dálkovými tratěmi i místními vlečkami nabízí množství motivů, které Jiří Bouda ve své tvorbě vždy zdařile využíval. Ostatně názvy jednotlivých děl jsou více než výstižné ‒ Z bubenečského nádraží, Vlečka od sladovny, Posun čeká, Závory v Bubenečské ulici atd.

Výstava připomíná i dlouhodobou spolupráci Jiřího Boudy a jeho manželky Jany s Muzeem hlavního města Prahy, která spočívala především v mnohaletém restaurování Langweilova modelu Prahy. Série fotografií z počátku 70. let 20. století nabízí unikátní záběry manželů Boudových při práci s modelem rozloženým na jednotlivé díly. Příznivce historie dopravy jistě potěší modely dopravních prostředků (tramvají, autobusů a trolejbusů) zhotovených Jiřím Boudou pro výstavu o století pražské hromadné dopravy.