Potulky s banjem do všech možných hudebních směrů
Banjo, to je hudební fenomén 20. století. Pro počáteční formy jazzu byla důležitá jeho čtyřstrunná varianta, kterou u nás zpopularizoval Ivan Mládek. Většinou však máme banjo spojeno se zvukem pětistrunného nástroje, který se používá v country a bluegrassu. V MusiCafé Jiřího Plocka si poslechneme ukázky různých hudebních žánrů, v nichž na banjo hrají jeho typičtí představitelé.
Právě původně bluegrassoví banjisté rozšířili možnosti svého nástroje i do jiných hudebních žánrů – Američan Béla Fleck, nejznámější banjista současnosti, je schopen hrát vedle mateřského bluegrassu i irskou hudbu, africké hudební styly, jazz na nejvyšší úrovni (v Praze vystupoval například s pianistou Chickem Coreou) a taktéž klasiku.
V MusiCafé Jiřího Plocka zazní ukázky různých hudebních žánrů, v nichž se banjo uplatňuje – folkový zpěvák Pete Seeger se na banjo doprovázel a také hrál jednoduché instrumentálky, J. D. Crowe a jeho skupina New South patří k legendám amerického bluegrassu, Alison Brownová je příslušnice té generace mladých bluegrassových hudebníků, kteří od 80. let 20. století pronikali do dalších hudebních žánrů – třeba do latin-jazzu. Banjo se ovšem uplatnilo i v blues, například v případě Dock Boggse, a zcela nečekaně i v hudbě z Karibiku (skupina Kali).
Závěr pořadu nemůže patřit nikomu jinému, než několikanásobnému držiteli ceny Grammy Bélovi Fleckovi s jeho skupinou Flecktones. Oprávněnost ocenění této kapely musí být zřejmá každému po poslechu bezkonkurenční muzikality Flecka, jeho baskytaristy Victora Wootena a saxofonisty Jeffa Coffina při živém vystoupení.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.