Postu šéfdirigenta Symfonického orchestru FOK se od příští sezony ujme Fin Pietari Inkinen

4. listopad 2014

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK bude mít od příští koncertní sezony nového šéfdirigenta. Bude jím mladý finský dirigent Pietari Inkinen, který sedm let působil jako hudební ředitel New Zealand Symphony Orchestra, s nímž v roce 2010 podnikl úspěšné turné po Evropě s houslistkou Hilary Hahn. Jako hostující dirigent vystupoval s japonskou filharmonií, spolupracuje i s řadou dalších renomovaných orchestrů.

Na to, co pro něj angažmá u předního českého orchestru znamená, se Pietariho Inkinena zeptala redaktorka Markéta Kaňková.

Pro mě je to svým způsobem návrat domů. V posledních letech jsem hodně působil po celém světě, dlouhodobě především v Japonsku a na Novém Zélandu. Teď se vracím do Evropy, a to přímo do jejího kulturního srdce. Praha je podle mého názoru kulturní metropolí a možnost působit tady je pro mě samozřejmě zcela mimořádná záležitost.

S Pražskými symfoniky jste v minulosti už mnohokrát spolupracoval. Čeho si na tomto českém orchestru nejvíce ceníte?

Myslím si, že největší devizou tohoto orchestru je jeho dlouhá historie, kontinuální a soustředěná práce, jakýsi jasný a jednotný umělecký i lidský background a hluboké zakořenění v české kultuře. V tom podle mě spočívá velký potenciál, velká síla. A samozřejmě je to také otázka repertoáru, který souvisí s bohatou historií tělesa - orchestr nastudoval a provádí řadu velkých, náročných děl významných skladatelů.

V kontaktu s nimi si orchestr vypracoval velice specifický, jedinečný způsob interpretace, který se podle mě vyznačuje velkou expresivitou, entusiasmem, upřímným nadšením pro hudbu a její provádění. Myslím si, že orchestr tvoří lidé, kteří chtějí a touží hudbu sdílet, což je v dnešním světě stále vzácnější.

Nejdůležitější věcí je samozřejmě repertoár a jeho dramaturgie. Jaké budou hlavní dramaturgické linie první sezóny, potažmo vašeho tříletého působení?

V tuto chvíli ještě bohužel nemohu zveřejnit repertoár příští sezóny. Co ale mohu bezpochyby prozradit je to, že jde o velice zajímavou a pestrou směsici hudby, která bude inspirativní jak pro orchestr, tak pro publikum. Jako dirigent jsem se do této chvíle orientoval zejména na stěžejní, klíčová díla německého repertoáru, což je úžasný hudební materiál, na kterém je možné rozvíjet schopnost pracovat se zvukem a s jeho neuvěřitelným bohatstvím.

Můj kulturní background Skandinávce samozřejmě také ovlivní výběr repertoáru. Určitě ale nebudeme studovat a prezentovat cykly skandinávské hudby, jako tomu bylo za mého předchozího působení u jiných evropských orchestrů. Půjde spíš o dramaturgické koření, kterým bychom v zajímavých kombinacích rádi obohatili, ozvláštnili hlavní repertoár.

Co se týče české hudby - samozřejmě, že budeme provádět stěžejní díla českého repertoáru, jako je třeba Dvořákova devátá symfonie a další, které jsou u českých orchestrů vždycky žádané. Budeme ale studovat i méně známou českou hudbu a občas zařazovat i kuriozity.

Spustit audio