Poslední léto

31. prosinec 2004

Velké herecké osobnosti bývají velmi přitažlivé. Za svého života přitahují diváky nejen jako fanoušky, ale i jako bláznivě zamilované. Na sklonku života a po smrti pak přitahují autory monografií a divadelní autory. Onou posmrtnou přitažlivostí přitáhla Sarah Bernardtová amerického autora Johna Murrella k napsání hry Poslední léto (Memories), která pojednává o další zmíněné možnosti. Pitou - osobní tajemník Sarah Bernhardtové - se snaží pomoci umírající Sáře sepsat druhý díl jejích pamětí. Zatímco skutečný Pitou patrně pomáhal pouze s prvým dílem, tato smyšlená, leč realitě jistě ne nepodobná situace, je příležitostí nejen pro dramatika, ale především pro herce a režiséra.

V Pardubicích post režiséra obsadil Michal Przebinda, který již tuto hru inscenoval v sezóně 87/88 v Chebu. Sáru hraje Zdena Bittlová, Pitoua Martin Mejzlík a přidanou postavu představující Sářiny představy Imagine či Solange čili Děvku jednu nestydatou hraje (či spíše tančí a mimuje) Petra Janečková.

Sarah Bernhardtová

Hra není příliš dramatická. Jde spíše o retrospektivní návraty k dramatům Sářina života a svým způsobem i o boj se smrtí. O předem prohraný a předem usmířený boj. Motiv zapadajícího slunce, které je paralelou smrti, dodává hře jakousi impresionistickou náladu, kterou Michal Przebinda oživuje ve své inscenaci. Vše působí, jako bychom byli na pomezí skutečnosti a představ, což dokresluje i přítomnost Imagine, která reaguje na jednotlivé Sářiny vzpomínky, ale nikdy ne nadbytečně. Objeví se, roztančí vzpomínku a spolu se vzpomínkou mizí, aby se znovu objevila s jinou vzpomínkou a trošku jiným významem. Výrazný je také zvukový doprovod vzpomínek, který je vytvářen vokální hudbou Jiřího Šlupky Svěráka. Tu se v jakémsi pobrukování až zpěvu ozývá Sářin manžel, jindy její sestra, ona v dětství atd.

Zdena Bittlová, myslím, v Sáře nalezla svoji životní roli. Její Sára je přesvědčivá, věříme jí, že byla velkou herečkou, která si neprožila jen chvíle velké slávy, ale i chvíle zlé. Žije vzpomínkami a před sebou nemá více času, než kolik si diváci vyhradili pro dnešní večer. Pitou Martina Mejzlíka je roztržitý tak, že působí komicky, ale nikterak přemrštěně. Naopak - věrohodně. Tak jak to vyžaduje text. Imagine Petry Janečkové pak je svůdná, poťouchlá, vysměvačná, prostě taková, jaké bývají vzpomínky.

A tak pokud i vás posmrtně přitahuje velká herecká postava Sáry Bernhardtové, v Pardubicích ji můžete spatřit znovu živou, i když umírající.

autor: Jelena Malostranská
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

Karel Klostermann Ze světa lesních samot

Ze světa lesních samot

Koupit

Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.