Poselství z Antverp: Vlámský klasicismus s barokním závěrem

27. říjen 2023

Do moderního kostela sv. Cyrila a Metoděje v Ostravě Pustkovci umístil Svatováclavský hudební festival program s názvem Vlámský klasicismu a pozval tak hráče, kteří se sdružují v Terra Nova Collective. Nástup orchestru před prostorný oltář byl velkolepý: hudebníků bylo téměř třicet a jeden za druhým přicházel s historickými nástroji nebo jejich replikami.  Koncert z Ostravy uvádí Renáta Spisarová.

Svůj domov má Terra Nova Collective v belgických Antverpách a specializuje se zejména na hudební dědictví Flander. Způsob prezentace orchestru odráží historickou praxi střídání částí symfonií různých skladatelů, protože takto se hudba prezentovala za života skladatelů zejména 18. století. Plynule tak na sebe navazovalo dílo Héberta Leemanse a Josepha Haydna, v první polovině vystoupení Pietra van Maldereho a Koncertu pro basový klarinet W. A. Mozarta. V něm naprosto suverénní výkon podal klarinetista Vlad Weverberch, který je zakladatelem a zároveň dirigentem souboru, za svou dobu jedenáctileté existence je schopen se flexibilně rozrůst až po orchestr.

Sólo na basetový klarinet hrál dirigent TNC Vlad Weverbergh

Koncert klasika nabídl vedle mistrovské hudby Mozarta a Haydna také kompozice u nás ne příliš známých skladatelů, zejména Héberta Leemanse, skladatele, který žil v 18. století, rodáka z města Bruggy, Benátek Severu. V Paříži, kam se přestěhoval, aby mohl vydávat své symfonie a komorní skladby, se stal významnou uměleckou osobností. Program pokračuje před několika málo lety objeveným a posléze nahraným dílem Johana Adama Fabera: Missa Maria Assumpta, které obsahuje vůbec první napsané sólo pro klarinet. Také za jeho provedením a oceňovanou nahrávkou stojí hráči z Terra Nova Collective.

Spustit audio

Související