Poručí větru, dešti. Věrně se dá nasimulovat už i sníh nebo chlupy na kůži, říká autor vizuálních efektů Michal Křeček

16. září 2021

Jednou řešíte, jak vyrobit stíhačku, pak zase, jak z nosu udělat díru v hlavě, popisuje autor špičkových vizuálních efektů Michal Křeček pestrost jeho práce. Křečkova společnost Magic Lab se podílela na vzniku více než šedesáti celovečerních filmů. O tom, jak se v počítači tvoří celá nová města, mluvil ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem.

Vždycky chtěl kombinovat ajťácké dovednosti s kreativním přemýšlením. Zajímaly ho počítače, ale i grafika, filmy a svět kolem nich. Koupě pořádného „stroje“, na který si musel vzít před patnácti lety půjčku, tak byla logickým vyústěním jeho zájmů. Ze sklepního prostoru, který sdílel s několika kolegy, se Michal Křeček během let vypracoval obrazně i fakticky výrazně výš.

Hodně krve, jiná taktika

Dnes jeho firma Magic Lab zaměstnává šedesát lidí a vizuální efekty vycházející z jejich počítačů se objevují v českých i zahraničních filmech – aktuálně je těch zahraničních zhruba sedmdesát procent. Naposledy Magic Lab pod vedením Michala Křečka vyzbrojil 435 vizuálními efekty thriller Rozhněvaný muž režiséra Guye Ritchieho. „Je to akční film, hodně se tam střílí. Začali jsme tím, že jsme vyrobili realistické výstřely, pak ale přišly odkazy ne velké množství krve, takže jsme úplně museli změnit postup,“ usmívá se Křeček. Snímek se odehrává v Los Angeles, skoro celý se ale točil v Londýně. Vyladit všechny detaily včetně odlesků v oknech proto pro Křečka a spol. představovalo spoustu hodin práce.

Film Rozhněvaný muž (Wrath of Man) režiséra Guye Ritchieho

Pracné jsou samozřejmě ale i efekty, které ve výsledku nejsou téměř vidět. Řeč byla hlavně o historických filmech (v poslední době prošel počítači Magic Labu třeba Šarlatán Agnieszky Hollandové), v nichž je třeba vyměnit kupříkladu celé domy. Takové momenty pak podle Křečka nejvíc ocení lidé, kteří danou lokalitu znají. Křečkův tým se podílel také na snímku Atlas ptáků režiséra Olma Omerzua. Jádrem snímku je komunikace přes počítače a mobily, veškeré obrazy spojené s digitální komunikací filmových postav jsou tedy také jeho prací.

Během patnácti let, kdy se Křeček filmové postprodukci a tvorbě vizuálních efektů věnuje, se obor samozřejmě výrazně posunul. Ve 3D se dá věrně nasimulovat třeba déšť, sníh, kostra potažená svaly, svaly potažené kůží i chlupy na ní.

Čtěte také

Jak nejen Křečkovo filmové podnikání ovlivnil koronavirus, jak si Češi stojí v evropské konkurenci tvůrců vizuálních efektů, kdy je lepší při jejich tvorbě ubrat a které postavě na začátku filmu upadne nos? I o tom mluvil host vltavské Vizitky v rozhovoru.

Spustit audio

Související