Popelka, Špaček a Sekera – inspirativní trojice zahrála se SOČRem koncert Bohuslava Martinů

10. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Petr Popelka, Josef Špaček, Miroslav Sekera a SOČR, 9. října 2021

Na sobotu 9. října připravili rozhlasoví symfonikové program z hudby české a německé. Ke spolupráci na Koncertu Bohuslava Martinů přizvali vynikající sólisty, houslistu Josefa Špačka a klavíristu Miroslava Sekeru. Dále byl na programu Vážný zpěv od Wolfganga Rihma a 3. symfonie F dur Johannesa Brahmse. Dirigoval šéfdirigent Norského rozhlasového orchestru v Oslu a od příští sezony šéfdirigent SOČRu Petr Popelka.


PROGRAM

Bohuslav Martinů
Koncert pro housle, klavír a orchestr H 342
Wolfgang Rihm
Ernster Gesang
Johannes Brahms
Symfonie č. 3 F dur, op. 90

Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Petr Popelka – dirigent
Josef Špaček – housle
Miroslav Sekera – klavír

Martinů býval sám houslistou, technické a výrazové možnosti houslí a klavíru znal nejdůvěrněji. Koncert, který složil roku 1953 v New Yorku, nese typické rysy pozdní tvorby svého autora. Kombinuje neklidné plochy i prosté melodie, oproti jiným skladbám z té doby je však tradičněji pojatý, má výrazné tonální ukotvení.

Pro druhou část večera byl určující vztah současného autora k tvorbě jednoho z velikánů hudební historie. Žijící klasik německé hudby Wolfgang Rihm napsal Ernster Gesang, Vážný zpěv, v 90. letech minulého století na podnět dirigenta Wolfganga Sawallische jako skladbu specificky určenou k provedení před hudbou Johannesa Brahmse. Po několik měsíců se proto zaobíral písněmi a klavírními skladbami z Brahmsova pozdního období. Posléze došel k Brahmsovu poslednímu vokálnímu dílu Vier Ernste Gesänge – Čtyři vážné zpěvy, které reflektuje na základě vybraných biblických textů téma smrti. A v tom okamžiku se Rihmovi celá práce propojila se vzpomínkou na jeho nedávno zesnulého otce. Rihmovo introvertní, lyrické dílo připraví atmosféru pro jednu z Brahmsových vrcholných skladeb.

Miroslav Sekera, klavírista

Symfonii č. 3 F dur napsal Johannes Brahms v létě roku 1883 v lázeňském městě Wiesbaden. Když za ním na podzim toho roku přijel do Vídně Antonín Dvořák, přehrál mu Brahms u klavíru první a poslední větu nové symfonie. Pražský přítel se pak v dopise společnému berlínskému nakladateli Simrockovi nechal slyšet, že symfonie předčí předchozí dvě – a i kdyby snad ne v síle koncepce, tak v kráse určitě!

autor: SOČR
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...