Popelka přináší do Ostravy naději a esenci krásy v baletní fantazii

23. duben 2015

Jedna z nejznámějších pohádek, Popelka, inspirovala skladatele Sergeje Prokofjeva ke vzniku baletního díla plného nádherných tanečních scén. V Ostravě ho uvede ND moravskoslezské v premiéře na scéně Divadla Antonína Dvořáka 23. dubna. Realizace se ujal Paul Chalmer.

Taneční technika Paula Chalmera založená na neoklasickém stylu. Působí lehce, elegantně a dokonale ladí s hudbou Sergeje Sergejeviče Prokofjeva, od jehož narození uplyne právě 23. dubna 124 let. Scénografie a kostýmy Anny Kontek z Finské národní opery skvostně dotvářejí symboliku pohádky o tom, jak skromná a pracovitá Popelka ke štěstí přišla, navzdory nástrahám zlé macechy a jejích dvou lenivých dcer.

Romantický balet o dívce, která navzdory útlakům macechy a sester našla svého prince, se na ostravském jevišti poprvé objevil na počátku 70. let, tedy necelých 30 let od jeho moskevské premiéry ve Velkém divadle, 21. listopadu 1945. Ostravské divadlo jej představí v nové choreografii kanadského tanečníka Paula Chalmera, který už léta spolupracuje s předními evropskými baletními soubory.

V Česku Paul Chalmer hostuje poprvé

03367949.jpeg

O svém pojetí Paul Chalmer říká: „První inspirací k této práci pro mě byla rozhodně především hudba - Prokofjev je báječný vypravěč. Příběhy jsou obsaženy přímo v jeho partiturách, jak v Popelce, tak třeba i v Romeovi a Julii nebo Marnotratném synovi. Takže to byla ta hlavní inspirace. Když posloucháte Prokofjeva, jak vypráví tento balet, tak to je jako byste sledovali film. Každá scéna, každá postava má zde svůj leitmotiv. Takže já se stejně jako on snažím vyprávět klasický pohádkový příběh, který každý zná, a doufám, že to bude zábava pro děti i dospělé, prostě pro celou rodinu.

Baletní fantazii o dvou dějstvích složil Prokofjev podle známé pohádky Charlese Perraulta. Nepsal ji ale v jednoduché době, v Rusku totiž právě zuřila 2. světová válka. „Je to vlastně docela temná partitura,“ dodává choreograf a baletní pedagog. „Není to jen pohádka, jakou bychom si představili třeba ve srovnání s Waltem Disneym. Je tam pár hodně temných témat. Ale myslím, že to je hodně o počestnosti a lásce, která překonává spoustu problémů a nespravedlností. Víte, myslím, že žijeme ve světě, který je někdy ošklivý a chaotický, a právě takovéto příběhy nám do něj přinášejí naději a esenci krásy.

Popelka mu v kariéře vždy unikala

„Popelka je jeden z mých nesplněných přání, nikdy jsem netančil Popelčina prince. Toto je možná způsob, jak prožít balet, i když jsem v něm neúčinkoval. Poznat lépe jeho hudbu a blíže prozkoumat partituru. A taky chci přenést to, co jsem se jako tanečník naučil, sem do Ostravy.“

Svůj sen si Paul Chalmer poprvé splnil vloni, kdy svou verzi Popelky představil v polské Poznani. Pro ostravský soubor choreografii upravil a baletní pohádku vystavěl hlavně na mladých protagonistech. Do titulní role Popelky obsadil Chiaru Lo Piparo a Michaelu Vápeníkovou, která už si v letošní sezóně jednu roli rincezny vyzkoušela. Inspiraci pro tuto novou roli Michaela Vápeníková čerpala třeba i v kině, kde měla nedávno premiéru filmová Popelka z hollywoodské produkce. V roli mladých princů se představí Koki Nishioka a Sergio Méndez Romero.

autoři: Milena M. Marešová , Kateřina Daňková
Spustit audio