Polyfonní mystika v podání belgického Ensemble Huelgas rozezněla Pražské jaro

15. květen 2021

Jednou z dominant letošního Pražského jara bylo vystoupení belgického Ensemble Huelgas pod vedením Paula Van Nevela. 

Polyfonní závěť Josquina Desprez
Huelgas Ensemble řídí Paul Van Nevel

PROGRAM
Josquin Desprez:
Inviolata, integra et casta es Maria, Comment peult avoir joye, Missa "L'homme armé super voces musicales" Agnus Dei, Ut Phoebi radiis, Et trop penser, Praeter rerum seriem
Ludwig Daser:
Missa "Praeter rerum seriem" Sanctus
Josquin Desprez:
La plus des plus, Dulces exuviae, Missa "Malheur me bat"  Agnus Dei

Ensemble Huelgas je jedním z nejvýznamnějších ansámblů, které se věnují interpretaci starší hudby, především té polyfonní. Paul Van Nevel o polyfonii říká, že její poslech není jen relaxace, jak si mnozí myslí, ale že je to mentální cvičení, které bystří a rozjasňuje mysl, a taková mentální cvičení nabízí svým posluchačům už padesát let.

Čtěte také

V roce 1971 založil Ensemble Hulegas, se kterým vydal do letošního roku přes padesát nahrávek převážně se středověkou a renesanční polyfonií, a získal za ně několik prestižních ocenění včetně Diapason d'Or.

Hudební svět si letos připomíná půltisíciletí od smrti Josquina Desprez a právě jeho poslední skladby budou znít na pražskojarním koncertě Ensemble Huelgas. „Jedním z vrcholů Josquinovy tvorby je neoddiskutovatelně šestihlasé moteto Praeter rerum seriem. Toto dílo, dokonalé svou výstavbou, je unikátním svědectvím, jak Josquin tvaruje architekturu polyfonie. Gregoriánský cantus firmus, pocházející ze 13. století, je citován v dlouhých hodnotách. Kontrapunkt kolem něj hudbu povyšuje až k mystickému zážitku,“ říká k dramaturgii koncertu Paul Van Nevel.

Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová